Spijlbussen.nl

Split Chat => Spijlbus projekten => Topic gestart door: PieterB op Oktober 25, 2016, 12:58:10



Titel: 11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Oktober 25, 2016, 12:58:10
Hallo allemaal,

Al jaren was er een plan om een VW T1 te gaan restaureren. Na jaren van sparen, en inlezen was het afgelopen Juli dan eindelijk zo ver.
In Duitsland de bus gevonden die in alles aan mijn wensen voldeed (behalve misschien financieel :-)

Het is een 11 raams kombi uit Brazilie geworden. Bouwjaar 1961.
De bus is behoorlijk compleet maar 'op' en moet dus volledig gerestaureerd worden. En dat was nou ook precies waar ik naar op zoek was. Zeg maar: bezigheidstherapie voor flink wat jaartjes.

De bovenkant van de bus is behoorlijk goed. Natuurlijk wel wat roestplekjes maar niet dramatisch. Ook de wielophanging ziet er vrij ok uit. Verder zijn de banken compleet en zit er een motor en versnellingsbak in. De motor is in ieder geval niet meer origineel en doet het vooralsnog niet.
Het chassis aan de onderzijde is minder goed. Er ontbreken een aantal chassis dwarsbalken, sommige zijn vervangen door zelfbeun exemplaren. De rest is verroest maar niet doorgeroest. De laadvloer moet vervangen en dat geld voor nog wel meer plaatwerkdelen aan de onderzijde.
Verder hebben ze in 55 jaar tijd in Brazilie heel wat opgelapt zowel (http://)onder als in de bus. En veel daarvan hebben ze niet bepaald netjes gedaan. Daar gaat dus ook nog wel flink wat tijd in zitten.

Zoals gezegd ga ik hem helemaal restaureren. Het is de bedoeling om er een microbus uitvoering van te gaan maken. Met mooie wandbekleding binnen en waarschijnlijk ook sierstrips buiten. De bus gaat zeker niet verlaagd worden. Juist leuk hoog op z'n pootjes. Zoals origineel.  Verder wil ik hem technisch zo maken dat ik er veilig mee kan rijden in het moderne verkeer.

Ik ben van plan om de vorderingen hier in dit topic bij te gaan houden. Met foto's en info. Als je me iets geks ziet doen dan hoor ik het graag :-)

Groeten,

Pieter


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Oktober 25, 2016, 13:01:23
Bij deze een foto zoals de bus nu is. Toen we hem kochten was de bus helemaal lichtbruin. Voor de looks de komende jaren even een likkie donkerbruin toegevoegd.
(http://i63.tinypic.com/5017w1.jpg) 1


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: SplitscreenTaxibus op Oktober 25, 2016, 15:59:07
Wel grappig, een Braziliaanse bus uit Duitsland.
Niet eens zo gek, want de meest luxueuze bus uit Duitsland...
is weer naar een Braziliaanse dans vernoemd! :blob8:
Welkom hiero en veel plezier met het klussen.
Citaat
www.SplitscreenTaxibus.com


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: Split67 op Oktober 25, 2016, 16:02:56
Welkom, suc 6 met de resto
Begrijp ik het goed dat je 'm geverfd hebt voor een complete resto? 

Gr. Roy


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: JT1 op Oktober 25, 2016, 16:16:02
Veel succes met de restauratie en deel de progressie hier dan ook even. Vooral door veel beeldmateriaal mee te sturen :-D


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Oktober 25, 2016, 16:22:44
Begrijp ik het goed dat je 'm geverfd hebt voor een complete resto? 

Gr. Roy

Ja Roy. Toen ik hem kocht was ie helemaal in de kleur van het dak. Niet erg mooi. Aangezien de bus voor ons keukenraam staat en het nog wel een paar jaar zal duren voordat de definitieve laklaag er op gaat, leuk het wel aardig om hem voor het zicht even two tone te schilderen.  :-)

Pieter.


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Oktober 25, 2016, 16:28:27
Stap 1 was trouwens om naar de RDW te gaan om de papieren en het chassisnummer te laten checken. Beetje jammer als daar iets mis mee blijkt te zijn na afronding van de restauratie.

27 september naar de RDW. Hadden ze twijfels over de echtheid van het chassisnummer. Ze dachten er misschien restanten te zien van een ander chassisnummer.  :?: ::x
Of ik een maandje later weer terug wilde komen voor een onderzoek door het Nederlands Forensisch Instituut. Dat was gisteren. En gelukkig goed nieuws. Geen twijfel over het chassisnummer.  :-D
Nu kan ik dus aan de slag.
(http://i67.tinypic.com/w7hd2g.jpg)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: Golf-classic op Oktober 25, 2016, 18:03:15
Wel grappig, een Braziliaanse bus uit Duitsland.


ja is deze niet nog in Duitsland gebouwd?
of ben ik mis


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: safari spijl op Oktober 25, 2016, 18:07:56
leuke bus om te zien! veel suc6 met restaureren 8-)

ook de oprit nog even vernieuwd voor er een T1 op mocht staan? ::D (aan het zand te zien)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Oktober 25, 2016, 21:42:12
Nee nee. Niet in Duitsland gebouwd. Vanaf 57 is productie in Brazilie gestart met braziliaanse componenten. Van 53 tot 57 zijn de bussen geassembleerd in brazilie met Duitse componenten.  Tot 53 zijn er bussen vanuit Duitsland geďmporteerd in Brazilie.

En de oprit is inderdaad aangelegd voor de bus. Met dakplatanen om een afdakje te kunnen maken omdat ik geen carport mocht bouwen van de gemeente :-(


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: Golf-classic op Oktober 26, 2016, 02:30:11
bedankt voor de info waren dus veel vroeger bezig dan ik dacht


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: Berrie120 op Oktober 26, 2016, 09:41:57
En de oprit is inderdaad aangelegd voor de bus. Met dakplatanen om een afdakje te kunnen maken omdat ik geen carport mocht bouwen van de gemeente :-(

Dat mocht ik ook niet, tot ik bezwaar maakte daartegen en via een uitzonderingsprocedure en na overmaken van 500 euro voor deze procedure kon het wel.
Genaaid,  :laughing11: ja, maar ik heb wel een carport nu. :-"


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Oktober 26, 2016, 21:22:08
De kop is er af. Vanavond meteen aan de slag gegaan. En ook direct tegen een probleempje aangelopen. Ik krijg de remtrommel links voor er niet af.
Als ik de twee moeren er af haal zit er een grote ring en daarachter het lager. Die komen er prima af. Maar de trommel daarna niet. De remschoenen heb ik naar binnen gesteld. (zie foto. volgens mij kijk ik daar tegen de remschoen aan).
Wat apart is dat er geen kogellagers zitten (zou volgens mijn handboek wel moeten) maar een tonlager.

Heeft iemand enig idee?

(http://i68.tinypic.com/25swy8k.jpg)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: JT1 op Oktober 26, 2016, 21:30:34
Soms kun je de remsegmenten 'meenemen'. kun je dat ook zien wanneer je de trommel aantrekt?


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: Split67 op Oktober 26, 2016, 21:46:44
kogellager als wiellager? Bij mijn weten horen er gewoon kegellagers in


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Oktober 26, 2016, 22:06:18
Soms kun je de remsegmenten 'meenemen'. kun je dat ook zien wanneer je de trommel aantrekt?

Bedoel je dat ze blijven haken als ik de trommel er af probeer trekken? Maar dan zou ik de remschoenen toch niet moeten kunnen zien zoals op de foto?
Ik kan de trommel best een aardig stuk los trekken maar dan tikt ie ergens tegen aan.


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: safari spijl op Oktober 27, 2016, 00:11:27
ik schroef vaak het wiel weer op de trommel, dan als 1 geheel eraf rammelen!
dan heb je een wat groter oppervlak om vast te houden en te wiebelen 8-)
niet met een hamer of moker of iets dergelijks op je velg gaan beuken, dan zit je straks in de bus te schudden als je rijd door een kromme velg!!!


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Oktober 27, 2016, 21:00:29
Zo, de kop is er af. Net als de voorwielen en de remmen :-)
Renzo bedankt voor de tip. met de velg er op kwam de remtrommel wel los. Kwestie van wat meer geweld toepassen.
Alleen de vulring tussen het lager en de achterplaat links wil nog niet mee. Morgenavond weer verder.

(http://i64.tinypic.com/bdr6kw.jpg)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: safari spijl op Oktober 27, 2016, 21:55:57
 :thumbsup: goed bezig.


Titel: Re:
Bericht door: MR.Hamburger op Oktober 27, 2016, 22:48:59
Goed bezig

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Oktober 30, 2016, 20:43:08
Dit weekend de voorwielophanging er af gehaald. Ging niet helemaal vanzelf. Alle bouten en moeren kwamen vrij makkelijk los (valt me reuze mee gezien de roest). Maar het naar beneden krijgen van het geheel ging behoorlijk moeizaam. Zat behoorlijk strak. Ik moest flink met een hamer er op om er beweging in te krijgen.
Is dat normaal?

(http://i66.tinypic.com/10ddxjc.jpg)

(http://i66.tinypic.com/xldoc8.jpg)

Hieronder 'work in progress' Ik zit links.
(http://i64.tinypic.com/21bsz80.jpg)



Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: EeVeeWee op Oktober 30, 2016, 20:47:03
Maar het is gelukt en daar gaat het om!  ::D
Gezien de roest is het niet gek dat de as vast zat, geroest staal zet uit.
Bij mij was dat hetzelfde met zelfs wat gaten in as en chassis...


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Oktober 30, 2016, 20:47:46
Het volgende onderdeel om los te halen is het stuurhuis. Maar het stuur zelf zit muurvast. Heeft iemand een idee hoe ik dat los kan krijgen?

Verder heb ik een stabilisatorstang gekocht (Paruzzi) maar ik heb het idee dat die te breed is. Kan het kloppen dat die niet passen op een voorwielophanging uit '61?
Er zitten aan de uiteinden ook nog gaten. Moet ik daar nog iets mee? Kan ik hem daar mee vastzetten op de fusee?
Input is zeer welkom :-)

Groeten,

Pieter.


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: JT1 op Oktober 30, 2016, 21:33:02
Pieter dat is vaak het probleem wanneer het geen Duitse bus is. Er werden spullen gebruikt die voorhanden waren. Soms hele andere leeftijd gerelateerde onderdelen. De gaten zijn idd voor een boutbevestiging aan de onderste draagarm. Stuur zit vaak erg vast. Een paar dagen in laten werken met kruipolie, wd 40 etc. Verder is er een stuk gereedschap voor om het stuur te verwijderen. Ik heb er zelf eentje gemaakt ...

Succes.


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Oktober 30, 2016, 21:49:11
Pieter dat is vaak het probleem wanneer het geen Duitse bus is. Er werden spullen gebruikt die voorhanden waren. Soms hele andere leeftijd gerelateerde onderdelen.

Dat heb ik vaker gehoord. Wat ik voor de bussen tot begin jaren 60 heb kunnen achterhalen is echter dat aanpassingen aan Duitse bussen later of niet doorgevoerd werden in Brazilie.  Zoals bijvoorbeeld het type bumper en de inkeping in het plaatwerk achter de handel van de zijdeuren.
En voor zover ik weet zijn er twee types voorwielophanging geweest voor de T1. Toch? Ik heb de oude verzie waar oorspronkelijk nooit een stabilisator stang voor geleverd is. Weet iemand of er daar (bij een duitse bus) wel een op past?


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op November 06, 2016, 11:49:37
Afgelopen week weer flink verder gegaan. Onderdelen vrijbikken van alle troep, ontvetten en schoon genoeg maken voor het stralen. Helaas moeten de stuurstangen vervangen worden. Bij de stang met de vaste kogelscharnieren is er 1 kapot. De stang met de demonteerbare scharnieren is krom. Weet iemand of het te doen is om de kogelscharnieren te stralen, en weer te spuiten zonder dat ze kapot gaan?

Gisteren na een week kruipolie spuiten het stuur los gekregen. Meteen het stuurhuis van de bus gehaald en inmiddels al helemaal gedemonteerd. De doos voor het stralen begint al aardig te vullen :-)

Nu begonnen met de fusee. Losgehaald van de veerarmen. Er klopt echter het een en ander niet. Zo mist er 1 opvulring en 2 vuildoppen. En 1 van de onderste fuseepennen heeft het smeernippel aan de verkeerde kant zitten. Ik vermoed dat deze ooit verwisseld is voor een exemplaar van de andere kant. Ik vraag me alleen af of dit wel zo maar kan. Weet iemand of je deze kan verwisselen?

De volgende stap is het demonteren van de bovenste fuseepen. Volgens mijn handboek moet ik daar een trekker opzetten en dan los halen. Ik vraag me alleen af waar ik die trekker aan zou moeten bevestigen. Weet iemand hoe ik dat voor elkaar kan krijgen zonder de boel te slopen???

(http://i68.tinypic.com/2e3zdef.jpg)

(http://i68.tinypic.com/10sab2u.jpg)

Hieronder het asje waar de koppelingskabel mee bevestigd zit. Dit was ooit een recht rond asje. Volgens mij heeft deze bus al heel wat kilometers gereden.
(http://i66.tinypic.com/21n1ce9.jpg)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op November 06, 2016, 11:59:27
Wat ik ook nog niet los krijg is de handrem. De as aan de onderzijde zou los moeten kunnen maar die zit op geen enkele manier geborgd. En verder wil die ook helemaal niet los. Weet iemand hoe dit zou moeten / kunnen zitten?

(http://i64.tinypic.com/345ho3p.jpg)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: JT1 op November 06, 2016, 12:15:09
Om te beginnen zou ik persoonlijk alle kogels vervangen. Zijn niet duur en veel profijt van wanneer je straks spelingvrij kunt rijden. Je spindels zou ik laten reviseren. Zeker wat er zoals omschreven aan mankeert met de hoge kms. De teller van jouw bus vind ik fantastisch trouwens. De as doorzagen en nieuwe erin.


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: Split67 op November 06, 2016, 12:34:19
Idd handrem asje doorzagen met een luchtzaag o.i.d.
Dat asje van de koppelingskabel, dat zie je vaak. Een spijlbus is een "gesmeerde" auto veel mensen smeren de standaard vetnippels enz maar vergeten dit soort bewegende delen en dan krijg je idd zo'n asje.
Ik zou ook die stuur stangen vervangen, niet duur en dan weet je zeker dat het goed is.
Oja tip voor het stuur de volgende keer, heet water er over gieten, stuur zet een beetje uit en schrikt los
Lekker bezig!


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: Renka op November 06, 2016, 17:09:54
Wat ik ook nog niet los krijg is de handrem. De as aan de onderzijde zou los moeten kunnen maar die zit op geen enkele manier geborgd. En verder wil die ook helemaal niet los. Weet iemand hoe dit zou moeten / kunnen zitten?

([url]http://i64.tinypic.com/345ho3p.jpg[/url])


je armpje zit ook verkeerd moet er niet tussen maar ervoor!

en ik zou de spindels laten reviseren bij Volksprojects kwaliteits werk voor een goede prijs!
 


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op November 06, 2016, 20:31:33
(http://i65.tinypic.com/2rf3twi.jpg)

(http://i66.tinypic.com/288clk0.jpg)

(http://i63.tinypic.com/2cgj96t.jpg)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: Berrie120 op November 06, 2016, 23:42:31


Hieronder het asje waar de koppelingskabel mee bevestigd zit. Dit was ooit een recht rond asje. Volgens mij heeft deze bus al heel wat kilometers gereden.
([url]http://i66.tinypic.com/21n1ce9.jpg[/url])


Is maar 1 remedie,  rucksichtlos alles vervangen, ik heb ook een bus die 45 jaar gewerkt heeft.
niets, maar dan ook NIETS is nog goed. 


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: VolksWouter op November 07, 2016, 22:13:54
Wat ik ook nog niet los krijg is de handrem. De as aan de onderzijde zou los moeten kunnen maar die zit op geen enkele manier geborgd. En verder wil die ook helemaal niet los. Weet iemand hoe dit zou moeten / kunnen zitten?

([url]http://i64.tinypic.com/345ho3p.jpg[/url])


Zoals al eerder aangegeven, doorzagen met een luchtzaag. Ik heb hem er toen speciaal voor geleend omdat ik vreselijk lag te vechten met een zaagblad onder de auto.
Voor de kosten van een nieuwe pen hoef het niet te laten.

http://www.kieftenklok.nl/shop/index.php/front-page/t1-1950-1967/t1-chassis-mechanische-bediening-hand-en-voet-bediening/t1-mechanische-bediening-pedalen-en-toebehoren/handrem-pin-355-779-detail (http://www.kieftenklok.nl/shop/index.php/front-page/t1-1950-1967/t1-chassis-mechanische-bediening-hand-en-voet-bediening/t1-mechanische-bediening-pedalen-en-toebehoren/handrem-pin-355-779-detail)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op November 11, 2016, 21:24:52
Beste allemaal,

Ik ben een beetje aan het worstelen met het opknappen van de fusee.

Ik heb besloten ze te gaan reviseren. Dus nieuwe bussen, lagers etc. Verder wil ik, net als de rest van de voorwielophanging. de onderdelen gaan stralen en daarna laten poedercoaten.

Nu twijfel ik: als ik eerst ga stralen en poedercoaten ben ik bang dat de mooie opgeknapte onderdelen gaan beschadigen bij het persen van bussen, ruimen van bussen etc. Dus ik reviseer liever eerst de onderdelen en dan pas poedercoaten. Is dat echter verstandig?
Ik was vanmiddag bij Volksrepair in Berkel en Roodenrijs. Die rade mij af om te poedercoaten. De kans zou groot zijn dat vet er uit zou gaan lopen bij het bakken. Die adviseerde echter om eerst te reviseren, dan te assembleren en te spuiten als alles in elkaar zit. Klinkt mij niet al te geweldig. Verf over rubber ringen en hoekjes die lastig dekkend te krijgen zijn. Heeft iemand het wel eens zo gedaan. Hoe pakt dat uit?

Verder moeten de fusee onderdelen behoorlijk nauwkeurig passen. Met specifieke toleranties. Ik heb begrepen dat als poedercoat per ongeluk op de verkeerder plekken komt dan is het dusdanig hard dat het erg lastig verwijderen is. Wat voor ervaringen zijn hier mee?

Groeten,

Pieter.


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op December 23, 2016, 21:20:17
Eindelijk weer wat voortgang. De spindels zijn gedemonteerd en gereviseerd. Nu kan ik verder met stralen en spuiten. En de schijfremmen zijn ook binnen:-)

(http://i64.tinypic.com/xljhqw.jpg)
(http://i66.tinypic.com/rjm4qr.jpg)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: Ferdi op December 23, 2016, 21:49:21
Mooie schijfremmen zeg!
Waar heb je die gekocht?

Gr. Ferdi


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: bricks op December 23, 2016, 22:29:00
Mooie schijfremmen zeg!
Waar heb je die gekocht?

Gr. Ferdi


CSP, heb ik ook past perfect. http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=anzeige&wkid=93950518812&rub1=Wheels%20%2F%20Brakes&rub2=Brake%20Systems%2CBrake%20Systems%20front%2CBus%20%2750-%2770%2CPCD%205x205 (http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=anzeige&wkid=93950518812&rub1=Wheels%20%2F%20Brakes&rub2=Brake%20Systems%2CBrake%20Systems%20front%2CBus%20%2750-%2770%2CPCD%205x205)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: F.v.W. op December 24, 2016, 09:07:20
Beste allemaal,

Ik ben een beetje aan het worstelen met het opknappen van de fusee.

Ik heb besloten ze te gaan reviseren. Dus nieuwe bussen, lagers etc. Verder wil ik, net als de rest van de voorwielophanging. de onderdelen gaan stralen en daarna laten poedercoaten.

Nu twijfel ik: als ik eerst ga stralen en poedercoaten ben ik bang dat de mooie opgeknapte onderdelen gaan beschadigen bij het persen van bussen, ruimen van bussen etc. Dus ik reviseer liever eerst de onderdelen en dan pas poedercoaten. Is dat echter verstandig?
Ik was vanmiddag bij Volksrepair in Berkel en Roodenrijs. Die rade mij af om te poedercoaten. De kans zou groot zijn dat vet er uit zou gaan lopen bij het bakken. Die adviseerde echter om eerst te reviseren, dan te assembleren en te spuiten als alles in elkaar zit. Klinkt mij niet al te geweldig. Verf over rubber ringen en hoekjes die lastig dekkend te krijgen zijn. Heeft iemand het wel eens zo gedaan. Hoe pakt dat uit?

Verder moeten de fusee onderdelen behoorlijk nauwkeurig passen. Met specifieke toleranties. Ik heb begrepen dat als poedercoat per ongeluk op de verkeerder plekken komt dan is het dusdanig hard dat het erg lastig verwijderen is. Wat voor ervaringen zijn hier mee?

Groeten,

Pieter.

Je kan ook de onderdelen kwasten in het zwart.


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: GunBab op December 27, 2016, 12:55:31
Mooi om te volgen. Ik ben zelf ook bezig met een Brazil bus van 1975.
En ben hem ook eerst volledig technisch in orde aan het maken.

http://www.flat4free.be/forum/viewtopic.php?t=134356 (http://www.flat4free.be/forum/viewtopic.php?t=134356)



Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Januari 05, 2017, 21:32:05
Ik heb vandaag een nieuwe centrale stuurstang binnen gekregen. Maar die is helemaal niet het zelfde als diegene die op mijn bus zat.
Op de foto hieronder de stang die op mijn bus zat. Die heeft een grote ronding. Terwijl de stang die ik nu binnen heb gekregen is recht met twee knikken. Het begin en einde staan daardoor in elkaars verlengde.

Nu kan het natuurlijk zijn dat ik de verkeerde stuurstang gekocht heb maar ik kan helemaal nergens een stuurstang vinden die lijkt op die van mij.
Heeft iemand ook zo een stuurstang op z'n bus? Of weet iemand misschien of deze helemaal niet op een bus hoort maar ergens anders vandaan komt?


(http://i65.tinypic.com/16c5idh.jpg)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: Split67 op Januari 05, 2017, 21:56:22
Dit lijkt wel een zelf geknutseld ding


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: VolksWouter op Januari 05, 2017, 22:01:36
Die stuurstang is hartstikke krom, zoals nummer 54 zo hoort hij te zijn.
(http://oacdp.org/5867part/267.png) (http://oacdp.org/5867part/267.png)

Jij kunt voor een 61ér Braziliaan gewoon de Duitse boeken aanhouden.
http://parts.volkswouter.nl/parts-catalogues/ (http://parts.volkswouter.nl/parts-catalogues/)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: Ferdi op Januari 05, 2017, 23:22:21
 :-o dat ding is zo krom als een banaan!
Ze horen zo te zijn zoals jij er nu een hebt binnen gekregen,ik vraag me af als je hiermee wel kon sturen.

Nadeel van die Brazilianen is dat er sommige dingen heel anders zijn maar ik denk dat je hier een normale duitse stuurstang kan plaatsen.
Goeie tip van wouter dat je gewoon de duitse onderdelen aan kan houden vanaf 61...

Ik vind het wel knap dat die braziliaan hem zo krom heeft gekregen  :laughing11:


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Januari 06, 2017, 19:06:04
Bedankt allemaal.
Hoe dit ding zo krom is gekomen is mij ook een raadsel. Zit toch behoorlijk weg gestopt.
Daarom had ik er in eerste instantie ook niet aan gedacht dat ie krom zou zijn. Er zijn ook niet echt sporen van beschadiging.


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: Ferdi op Januari 06, 2017, 20:45:42
Bedankt allemaal.
Hoe dit ding zo krom is gekomen is mij ook een raadsel. Zit toch behoorlijk weg gestopt.
Daarom had ik er in eerste instantie ook niet aan gedacht dat ie krom zou zijn. Er zijn ook niet echt sporen van beschadiging.

Kon je er nog wel normaal mee rijden/sturen dan?


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Januari 07, 2017, 09:59:54
De bus reed niet toen ik hem kocht:-) Maar sturen ging op zich wel gewoon.
Op zich maakt de vorm van de stuurstang ook niet zo veel uit zolang die maar niet ergens tegen aan loopt. En in die buurt mist er ook nog wel het een en ander aan chassis plaatwerk. Dus ik vermoed dat ie daardoor niet aanliep.


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Januari 22, 2017, 19:21:38
Weer een flinke stap. Wezen stralen: vooras, veerarmen, stuurhuis, handrem, rempedaal etc etc.
Morgen alles wegbrengen naar de spuiter.

(http://i63.tinypic.com/144d8uw.jpg)

(http://i67.tinypic.com/9tfk2o.jpg)

(http://i66.tinypic.com/2wnyelz.jpg)

Bij het stralen kwam nog een doorgeroeste plek te voorschijn. Na de primer zal ik dus nog wel wat laswerk moeten doen
(http://i68.tinypic.com/14llmcp.jpg)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: Ferdi op Januari 22, 2017, 22:11:50
Mooi man ziet er goed uit!
Ik zie dat het stuurhuisdeksel er ook anders uit ziet wat wel beter is,bij jou zit er een verstevigings rand om de deksel dat scheelt nogal een beetje tegen lekkages omdat die deksels nogal snel vervormen...

En als ik jou was zou ik dat gat in je toren van je vooras nog wel even repareren,ff voorzichtig dichtlassen en anders ff een klein rechthoekje eruit slijpen en er een nieuw stukje erin lassen...

Gr. Ferdi


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Februari 04, 2017, 19:59:25
Deze week de spullen weer op kunnen halen van de spuiter.
Wat een verschil!Maandag kan ik ook de het kleine spul ophalen van de verzinkerij.

Natuurlijk meteen begonnen met monteren:-) De stuurarmen gingen overigens vrij moeilijk in de vooras. Ik neem aan dat dit komt door de nieuwe bussen die in de vooras gezet zijn. Moet dit een beetje inslijten voordat het soepel gaat bewegen?

(http://i65.tinypic.com/35cr23s.jpg)

(http://i64.tinypic.com/2je1dhc.jpg)

(http://i65.tinypic.com/10qfl2c.jpg)

(http://i68.tinypic.com/29vyp9k.jpg)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: Ferdi op Februari 04, 2017, 20:57:15
Ziet er goed uit!

Heb je wel genoeg vet je je vooras gepompt?
Er moet flink wat vet in,en heb je die bussen er zelf in geperst?

Die bussen moet je namelijk op maat ruimen,en zodra ze in je as geperst zijn dan moet je ze nog na ruimen omdat het gat een paar tiende kleiner is geworden waardoor je draagarm er dan haast niet meer in past

Gr. Ferdi


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Februari 04, 2017, 22:34:43
Ik heb de bussen niet zelf vervangen. Maar laten doen door Volksprojects. En die heeft ze geruimd. En gezien de kunststof schilfers die nog in de as zaten klopt dat ook. (die schilfers heb ik er overigens met veel moeite uitgehaald om te voorkomen dat ze ergens tussen zouden komen zitten:-)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Februari 18, 2017, 19:59:49
Vandaag weer wat voortgang geboekt. Zonder vorst en af en toe een klein zonnetje weer het een en ander op de bos gemonteerd.

(http://i63.tinypic.com/fz66no.jpg)

(http://i67.tinypic.com/21c56wh.jpg)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: Split67 op Februari 19, 2017, 10:20:35
Je stapt over op schijfremmen, aan je hrc te zien monteer je geen bekrachtiger? Waarom niet? Zoals ik het bekijk is schijfremmen monteren zonder bekrachtiger zonde van de moeite en investering, met bekrachtiger remt het veel fijner. Ik zou het alsnog doen, je bent immers toch bezig.


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: Area51 op Februari 19, 2017, 16:24:21
Inderdaad... remmen zonder bekrachtiger is als vrijen met condoom... het gaat, maar is het eigenlijk nét niet  ::D


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: EeVeeWee op Februari 19, 2017, 17:56:51
Hint.  :tongue3:

http://www.spijlbussen.nl/web/index.php/topic,7843.new.html#new (http://www.spijlbussen.nl/web/index.php/topic,7843.new.html#new)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: henk155 op Februari 19, 2017, 17:57:01
Inderdaad... remmen zonder bekrachtiger is als vrijen met condoom... het gaat, maar is het eigenlijk nét niet  ::D

Negen maand later zeg je had ik toch maar met condoom gedaan.🚼
Meningen zijn toch verdeelt over al dan niet met bekrachtiger,ik probeer het ook eerst eens zonder.

Henk!!!


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: carbage op Februari 19, 2017, 18:35:33
kan prima zonder

"duwen" moet je met of zonder toch


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Februari 19, 2017, 19:58:04
Olla,

Rembekrachtiger zit gewoon in het plan. Maar niet direct op de HRC maar en indirecte rembekrachtiger.

Groeten,

Pieter.


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Maart 21, 2017, 16:03:13
Eindelijk weer eens progressie. Het was even wachten op de vooras maar afgelopen weekend was ie terug. Direct aan de slag gegaan.
De vooras zit nu weer op de bus. Ook de spindels, schijfremmen en stuurarmen zijn inmiddels gemonteerd.

(http://i65.tinypic.com/15zmhhc.jpg)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Maart 21, 2017, 16:12:28
Hier nog een paar foto's van de huidige stand van zaken.
Ik had nog wel twee vraagjes:
- Het onderste smeernippel van de spindels kreeg ik (bijna) geen vet in. Kan dit komen doordat de spindels gereviseerd zijn en dat de passing zo goed is dat ik er vrijwel geen vet tussen geperst krijg? Ik kan de spindels wel gewoon met de hand draaien.
- De wielhub zit met 2 moeren vast. Ik heb het volgens m'n handboek vastgezet (heel laag aandraaimoment en daarna weer stukje los). Maar bij het ombuigen van het borgplaatje draaide die moeren een beetje mee. Zit dit nu wel goed???

Iemand een idee?

Groeten,

Pieter.

(http://i67.tinypic.com/4grfci.jpg)

(http://i63.tinypic.com/25rkrup.jpg)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: Split67 op Maart 21, 2017, 16:45:57
De moeren van je naaf draai je als volgt vast: de eerste moer vast draaien, dat is om je lager te laten settelen, daarna oplossen zodat je met een platte schroevendraaier de aandrukring nog net kan bewegen, dan schuif je het borgplaatje erop, vervolgens de 2de moer erop en deze goed vastdraaien terwijl je de eerste moer tegenhoud met een steeksleutel ( die mag niet meer verdraaien, want daarmee stel je je lagerspeling af) borgplaatje ombuigen en de naafdop erop, klaar.


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Mei 26, 2017, 07:33:14
Bij deze weer eens een update. Ik ben inmiddels weer een maandje aan de slag. Nu met de achterassen en de versnellingsbak. Bij deze wat foto's.
(http://i64.tinypic.com/i19tl3.jpg)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Mei 26, 2017, 07:42:14
hmmm. Het uploaden van de foto's lukt niet zo goed.
Maar ik heb inmiddels de achterassen en de versnellingsbak helemaal uit elkaar liggen.
Dit weekend staat in het teken van ontvetten. zodat ik daarna alle onderdelen kan controleren op sluitage en andere problemen.

Ik heb al 1 ding gevonden. De kleinste tandwielen in het differentieel hebben flinke groeven getrokken in het asje waar ze omheen draaien.
Iemand enig idee hoe dat kan?

Groeten,

Pieter.


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: EeVeeWee op Mei 26, 2017, 09:45:24
Ik heb geen idee v.w.b. de groeven, maar hier kun je de foto's uploaden en de code in de tekst plakken:

https://www.mupload.nl (https://www.mupload.nl)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op September 02, 2017, 11:39:52
Begin Juli heb ik de versnellingsbak na ontvetten en stralen weggebracht om te laten controleren en assembleren.
Afgelopen week bleek helaas dat alles dusdanig versleten was dat reviseren niet zinvol was. Dus een gereviseerde bak gekocht.
Nu kan ik dan wel eindelijk de achteras gaan assembleren.

(http://i67.tinypic.com/sxcad1.jpg)

(http://i64.tinypic.com/2lw50zp.jpg)



Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op September 02, 2017, 11:42:14
De komende klus om op te pakken is het bepalen van de pakkingen tussen de achteras en het zijdeksel van de bak. Als iemand hier nog suggesties voor heeft hoor ik het graag :-)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op September 02, 2017, 15:45:32
Vanmiddag de assen op de versnellingsbak aan het plaatsen om te kijken hoe ik uit komt met de pakkingen.
Rechts zit zonder pakking goed. Daar dus enkel afdichtingskit tussen.
Links gaat niet goed. Met de montageplaat aangedraaid op het juist moment, zonder pakkingen,  blijft er flink wat speling over. Ik kan de as een beetje heen en weer bewegen.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit oplossen kan?

(http://i64.tinypic.com/m73zmc.jpg)

Groeten,

Pieter.


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op September 17, 2017, 21:13:38
(http://i68.tinypic.com/2l89gk4.jpg)

(http://i67.tinypic.com/2njm1li.jpg)

(http://i67.tinypic.com/2qjgh2g.jpg)

(http://i67.tinypic.com/wl7jux.jpg)

(http://i64.tinypic.com/t9awzo.jpg)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: EeVeeWee op September 18, 2017, 08:54:43
Dat ziet er weer gelikt uit!


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op December 10, 2017, 13:50:01
Hallo Allemaal,

Ik wil binnenkort gaan starten met het laswerk van de buitenkant / onderzijde en wil daar een kantelbrug / Rotisserie voor gebruiken.
Heeft iemand er een te koop of weet iemand er een te koop?

Groeten,

Pieter.


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: Area51 op December 11, 2017, 11:52:06
Het lijkt mij verstandig dat voordat je je bus in een kantelbrug / rotisserie wilt gaan hangen je er eerst wel goed van overtuigd bent dat het chassis het aankan en dat het chassis nog 'op maat' staat....


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op December 24, 2017, 20:22:45
De bekleding van de bankjes af aan het halen. De veren van de eerste rugleuning zijn amper meer aanwezig.
De zitting lijkt nog wel te redden.

(http://i66.tinypic.com/1607n6o.jpg)

(http://i68.tinypic.com/2igeq1y.jpg)

(http://i66.tinypic.com/bg63oz.jpg)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: JT1 op December 24, 2017, 20:26:01
In Eindhoven maken ze deze zo na. Staat ook op MP.


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op December 24, 2017, 20:38:38
MP?


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: JT1 op December 24, 2017, 21:45:24
Marktplaats


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Januari 11, 2018, 15:37:19
Hallo allemaal,

Op mijn achteras zit aan elke kant een grote rubber stop (aan de bovenkant van de as). Deze horen, als de as in de hoogste komt, ergens tegen aan te komen. Die 'stootplaten'  ontbrekend echter op mijn chassis.

Heeft iemand misschien een foto van hoe dit er origineel uit hoort te zien.

Groeten,

Pieter.


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: JT1 op Januari 11, 2018, 18:15:26
https://goo.gl/images/5faZpo


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: JT1 op Januari 11, 2018, 19:28:34
https://goo.gl/images/RuY6Ud


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Januari 11, 2018, 21:05:01
Dank je wel. Weet je toevallig ook of dit alle jaren het zelfde uitgevoerd is?
Ziet er nog niet erg uit als makkelijk zelf te maken en ik heb het op het internet ook nog niet kunnen vinden:-(



Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: JT1 op Januari 11, 2018, 22:38:08
Volgens mij heeft Etienne in Woerden nog een donor bus staan. Dan weet je ook precies waar het moet zitten.


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Maart 18, 2018, 13:16:20
Olla,

Het is een tijdje stil geweest maar ik heb niet stil gezeten. Een maandje geleden ben ik de bus gaan strippen ter voorbereiding van het laswerk. Zo heb ik de vooras, motor en achteras gedemonteerd. Deze staan nu gestapeld in een houten stellage in de schuur. De bankjes en benzine tank daar weer bovenop.

Bij een oom heb ik een plekje in zijn schuur kunnen regelen en twee weken geleden heb ik die plek in orde gemaakt en de dag erna de bus verhuisd. (http://i63.tinypic.com/2ebeoop.jpg)
Hier zal ik het komende jaar heel wat uurtjes door gaan brengen.

Direct maar een paar dagen vrij genomen om een start te kunnen maken. Allereerst maar de vloer er uit gehaald. Daar zaten nogal wat gaten in. Maar voor een rotte vloer zat die nog goed vast en weegt het restant nog flink wat.
(http://i66.tinypic.com/34g7o7o.jpg)

Ook voor de balkjes waar de vloer op rust geld dat deze nog behoorlijk degelijk zijn. Vooral de uiteinden zijn helaas slecht. Ik ben bang dat ze om die reden toch wel vervangen zullen moeten worden.
(http://i67.tinypic.com/263c6eo.jpg)

Verder ook de vloer van 'achterbak' verwijderd. Een vorige eigenaar heeft ooit het briljante plan gehad om daar een luik in te maken en een bak voord de accu. Dat moet sowieso weer netjes dicht gemaakt worden. Maar verder zit ook het verticale stuk onder de deuken en de hoek die er in zit nog meer. Ook is er op verschillende plekken flink aan gelast. Vooral de aansluiting met de zijkanten van de 'achterbak'. Die zaten zelf overigens ook niet meer netjes aan de zijkant van de bus vast en voor zover ze vast zaten was het helemaal scheef.
Dit wordt een flinke klus om weer netjes te krijgen want kant en klare vervanging heb ik niet kunnen vinden.
(http://i68.tinypic.com/ibyz4l.jpg)

(http://i67.tinypic.com/w9z7d4.jpg)

Ook de rechter D-stijl is helemaal verrot. Aan de onderzijde was dit wel duidelijk maar boven zag het op het eerste gezicht nog wel oké uit. totdat ik goed keek en er een mooie plaat overheen leek te zijn gezet en meegenoten. Daaronder zag het er minder goed uit.
(http://i67.tinypic.com/30m76ft.jpg)

Op een van de chassisbalken zit een plaatje gelast. Deze binnenkort maar eens gaan verwijderen en kijken wat daar voor vervelends te voorschijn gaat komen.


Voor nu besloten om eerst de achterkant van de bus maar aan te gaan pakken en in orde te gaan maken. Vanaf daar naar voren gaan werken. Dit vooral ook om te voorkomen dat de bus zijn verband kwijt raakt:-)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: carbage op Maart 18, 2018, 23:02:18
Goed bezig niet gelijk voor en achter eruit slijpen
Klassic fab maakt deze wel;

https://www.klassicfab.com/product/kf1206-rear-horizontal-firewall-bus-6267/ (https://www.klassicfab.com/product/kf1206-rear-horizontal-firewall-bus-6267/)
(http://i64.tinypic.com/29mpon9.jpg)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Maart 31, 2018, 19:51:47
Vandaag weer een dag aan de bus gewerkt. Ik ben inmiddels voor de achterkant wel zo ongeveer kaal. Alles verwijderd dat er uit moet. Nu kan ik stuk voor stuk aan repareren en daarna ook gaan lassen.

Dit polyester zat op de binnenkant van de achterklap geplakt. Daar bleken dus mooie gaten achter te zitten die dicht geplamuurd waren.
(http://i63.tinypic.com/28l3qs.jpg)
(http://i65.tinypic.com/294p36c.jpg)

De rechter chassisbalk is bijna helemaal doorgescheurd vlak achter de dempersteun. Aan de zijkant was het gelast en vervolgens een plaatje overheen gelast.
(http://i66.tinypic.com/n3vq4p.jpg)
(http://i67.tinypic.com/iojeh2.jpg)


De linker achterhoek is ooit al eens vervangen. Deze was echter vooral met plamuur vastgezet en zeer spaarzaam met lassen. Verder zat ie ook helemaal niet netjes recht. Dus maar besloten helemaal te verwijderen, opknappen en weer opnieuw monteren.
Van de rechter achterhoek was onderaan al een stuk vervangen wat nu alweer doorgeroest was. Vervolgens was het bovendeel ook al eens vervangen en aan de zijkant bij de D stijl was ook het een en ander aan stukken er in geplakt. Besloten deze maar helemaal te vervangen. En dan ziet de bus er dus ineens zo uit :-)
(http://i68.tinypic.com/2qlwjnb.jpg)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: JT1 op Maart 31, 2018, 20:22:23
Je pakt het grondig aan. Zou nu eerst wel wat versteviging erin lassen. Dit omdat je er veel materiaal uithaalt en er misschien wat minder vaste maten overblijven. Geen kritiek overigens :-D


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op April 01, 2018, 10:02:08
Ik ben nu even klaar met slopen. Vanaf nu ga ik eerst de achterkant weer helemaal opbouwen. Daarna ga ik weer verder. anders stort de boel in :-)

Ik zit me nog wel een beetje af te vragen hoe ik de hoogte van de achterkant goed kan bepalen. De zijkanten leunen nu op de C stijl en wielkasten maar ik vertrouw die hoogte niet. Daar is aan gerommeld. Zal ik die hoogte bepalen aan de hand van het paneel dat tegen de achterkant van de chassisbalken zit en dan zorgen dat de kieren tussen de motorklep en achterklep goed zitten?


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: EeVeeWee op April 01, 2018, 12:00:16
Jemig, ik dacht dat ik veel werk had, maar dit is de overtreffende trap.
Succes met de 3D-puzzel!  ::D


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Juli 01, 2018, 22:26:28
Hier weer een update.
De afgelopen tijd bezig geweest met het repareren van diverse onderdelen en het bestellen van nieuwe.
Zo heb ik onder andere de linker D-stijl gerepareerd net als de wielkast rechts waar aan de achterzijde het onderste stuk slecht was. Ook de zijkanten van de kofferbak gerepareerd en weer 'vlak' gemaakt. Dit was een behoorlijke klus. Ik vermoed dat er ooit flink wat lading aan het schuiven is geweest en de achterbak en de zijkanten daarvan flinke klappen hebben gehad.

(http://i64.tinypic.com/20h83v8.jpg)

(http://i68.tinypic.com/nbx2pz.jpg)

Daarna alle losse onderdelen gestraald en in de lasmenie gezet.

(http://i68.tinypic.com/2w5oc5e.jpg)

Ik was van plan om de linker achterhoek te repareren en de rechter nieuw te kopen. Toen ik de nieuwe binnen kreeg heb ik deze naast de linker gezet. Toen bleek dat het bovendeel bij de nieuwe mooi bol was terwijl dat bij de oude erg 'plat' was. Slechts gekromd in 1 richting. Omdat dat na spuiten toch echt wel op zou gaan vallen en ik het niet zag lukken om ook dat te repareren besloten om toch ook de linker te vervangen.

Vervolgens de hoeken op de bus gaan lassen. Dit is het resultaat:

(http://i63.tinypic.com/2mg9ttx.jpg)





Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Juli 01, 2018, 22:34:46
Ook bezig geweest met de doorgescheurde chassisbalk. Dit bleek nog niet zo makkelijk om te repareren. Eerst twee pogingen gedaan om ongeveer 10 cm van het chassis te buigen uit plaat. Maar daar was 2 mm plaat toch wat te dik voor. Daarna uit losse stukken gaan opbouwen. Toch ik een mooi stuk had kreeg ik het echter niet voor elkaar om goed af te meten en aan te laten sluiten aan beide zijden.

poging 2:
(http://i68.tinypic.com/2zzhxq9.jpg)

Poging 4 was om het losse stuk chassis dat ik had te gaan verlengen met 3 losse stukken plaat. Die stuk voor stuk op maat maken. En toen de juiste vorm bereikt was die aan elkaar te gaan lassen en af te werken.

Dat uiteindelijk gestraald en in de menie gezet. Hieronder zit ie inmiddels op de bus. Aflassen doe ik pas als ik de achterkant ook helemaal afgesteld heb en zeker weet dat het goed is.

(http://i68.tinypic.com/29eq3p2.jpg)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op Augustus 30, 2018, 21:59:06
De achterkant van de bus rust inmiddels weer op de chassisbalken. Het bepalen van de hoogte was nog wel een twijfel geval. Maar ik heb uiteindelijk besloten om de D-stijl die gebleven is als uitgangspunt te gebruiken.

Nu de achterkant netjes op de chassis rust kan ik verder met het middendeel van de bus.

(http://i66.tinypic.com/2wf65mv.jpg)

(http://i63.tinypic.com/25a5guu.jpg)

Dit was de onderkant van de C stijl. Zo zien ook de tussen stijlen aan de andere kant er uit.
(http://i66.tinypic.com/as.jpg)

4 van 5 dwarsbalken waar de vloer op rust kan ik nog hergebruiken. Maar pas na stralen natuurlijk.
Ook de kriksteunen achter zijn nog weer te gebruiken. Voor zitten ze helemaal niet meer op :-)
(http://i67.tinypic.com/wk4b3a.jpg)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: JT1 op Augustus 30, 2018, 23:48:16
Wat een werk wordt hier verzet. Ziet er goed uit! Succes met de voortgang 😉


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: Ferdi op Augustus 31, 2018, 19:05:13
Ziet er goed uit man je pakt hem goed aan!
Zorg dat je de moed erin houd dan komt het allemaal goed.


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op September 27, 2018, 18:54:42
Weer een update.

Ik ben inmiddels klaar met het wegslijpen van de slechte stukken in het middendeel van de bus.
De chassisbalken zijn schoon (alle las resten weg geslepen). Het was nog een behoorlijke klus. In Brazilië hadden ze aan de onderzijde van de chasisbalken hoekstalen gelast (ter bescherming denk ik).

Verder zijn de C en B stijlen allemaal slecht aan de onderzijde. De C stijlen een centimeter of 20. De B stijlen en stuk meer. Aan de linker zijde blijkt de B stijl aan de deurzijde helemaal gedeukt en gedeeltelijk gaar te zijn. Zat verstopt onder een dikke laag plamuur. Ik heb besloten dit vrijwel helemaal te gaan vervangen.

Ook de bovenrand van het tussenschat heb ik los gehaald. Deze was helemaal niet recht meer. Deze ga ik opknappen en dan weer monteren. Zo blijft het toch een beetje origineel:-)


Tegen de linker chassisbalk zat een 4 mm dikke plaat gelast. Dit bleek een vesteviging te zijn omdat ze een plaatje in de chassisbalk hadden gelast. Bij het verwijderen van die plaat heb ik helaas de chassisbalk wel beschadigd. Dus dat moeten we maar weer fixen.
(http://i65.tinypic.com/n6wfh2.jpg)

(http://i66.tinypic.com/8vq49h.jpg)

(http://i63.tinypic.com/feox1l.jpg)

Aan de rechterzijde waren de verstevingings ribben van de zijkant helemaal verroest. Op een aantal plekken doorgeroest maar bij het loshalen bleken ze helemaal verrot te zijn.
(http://i65.tinypic.com/9llna9.jpg)

Nu tijd om spullen te bestellen en dan kan ik de B en C stijlen weer gaan opbouwen zodat er weer stijfheid in komt.


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: JT1 op September 27, 2018, 20:54:28
Jij durft. Zoveel materiaal weghalen zonder verstevigen. Maar goed dat de rot is weggehaald. Wordt nog hele klus om het weer in oude glorie te herstellen.

Succes!


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: Split67 op September 27, 2018, 20:58:01
Pas maar op, je stevigheid is compleet weg


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op November 07, 2018, 20:54:28
Een weekje vrij geweest om aan de bus te kunnen werken. 
Eerst een aantal onderdelen die ik wil hergebruiken weer netjes recht gemaakt onder de pers op man werk.
Daarna stralen en gaan monteren.

Alles mooi in de primer.
(http://i63.tinypic.com/3496pow.jpg)

De twee dwarsliggers voor de B en C stijlen zitten er weer in samen met de binnendorpels.
De bedoeling is om hier de B en C stijlen weer naar toe te gaan brengen en vast te zetten.
(http://i64.tinypic.com/359y42h.jpg)

De linker B stijl er uitgehaald om te gaan vervangen.
(http://i64.tinypic.com/14ah7bq.jpg)

Omdat alle B en C stijlen aan de onderkant volledig verprutst zijn heb ik helemaal geen referentiepunten waar ik vanuit kan gaan. De deuren zijn ook geen maat die ik kan volgen. Die zijn net zo goed verprutst aan de onderkant. Het plan was om de nieuwe B stijl die ik voor links nodig heb te gaan gebruiken als uitgangspunt. Bij het plaatsen komt deze echter 1 cm te laag uit. Ook het nieuwe stuk huid bij de C stijl rechts komt 1 cm te laag uit. Dat het geheel een stukje omhoog zou moeten had ik wel verwacht maar 1 cm lukt niet eens.
(http://i68.tinypic.com/2njde2s.jpg)

De onderzijde van de A stijlen is ook aan gerommeld maar het lijkt me toch ook wel stug dat alles omhoog zou moeten. En het lijkt me dat de deuren dan veel te ruim komen te zitten. Heeft iemand een idee?


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: PieterB op November 29, 2018, 16:07:08
De afgelopen weken bezig geweest met de B-stijl. Eerst de middellijn weer in vorm geklopt. Deze was helemaal ingedeukt op het stukje waar die aansluit bij de deur. Ook de rand van de zijkant waar de B-stijl op bevestigd moet worden was helemaal hobbelig en gedeukt. Ook die is nu weer vrij strak. Een klein beetje plamuur zal nog wel nodig zijn.

Vervolgens met veel passen en meten de nieuwe B-stijl op maat gemaakt en vast gezet.
En wat zijn Cleco's onmisbaar in deze situatie.
(http://i65.tinypic.com/34qk6rr.jpg)

(http://i67.tinypic.com/118qdrq.jpg)


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: JT1 op November 29, 2018, 19:12:00
Mooi zo. Komt er gelijk weer wat stevigheid in.😀


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: GunBab op December 02, 2018, 12:41:09
Zeer mooi project om te volgen. Goed bezig. Succes


Titel: Re:11 raams '61 uit Brazilie
Bericht door: Rob op December 02, 2018, 15:39:05
herkenbaar, maar hier is meer uit gegaan dan bij mijn bus. Lekker bezig en gemeend succes met het terugbrengen van de stevigheid. Dat is nog een aardige klus.


SimplePortal 2.3.2 © 2008-2010, SimplePortal