Spijlbussen.nl

Split Chat => Spijlbus projekten => Topic gestart door: stephen op April 10, 2016, 21:05:53



Titel: NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op April 10, 2016, 21:05:53
Heb niet eerder een project topic aangemaakt, alleen eerder bij voorstellen vlg mij..

Deze als gewoon rijdende Spijl  gekocht in 1995  8-)
Is een orgineel Hollandse Spijl, geleverd als combi, en later vanwege de 60-dgn. kaart, omgezet naar camper in de jaren 70

De eerste jaren, met de 1600 B-motor gereden, later omgebouwd naar Type 4 met Porsche koeling, eerder met Dell orto's, en later met Webers uitgerust, en laters weer met de RVS Ahnendorp uitlaat.

deze Combi, bevalt prima, en heb er jaren de caravan mee door Frankrijk getrokken.
alleen na laatste vakantie met 4mtr caravan naar de Mediterannee, is hij carterdruk gaan opbouwen, met lekkage tot gevolg ( ondanks gedeeltelijke revisie 2 jaar eerder), en daarom de laatste paar jaar nauwelijks gebruikt, terwijl ik er de eerste jaren 10-15.000km mee reed, mede omdat het ook een tijdje mijn dagelijkse auto was, naast de gezins auto waar mijn toenmalige vrouw mee reed ;-)

Eindelijk vorige maand de motor eruit gehaald, want had al nieuwe 2,1 zuig/cil van AA , en nieuwe 1800 371S koppen in huis.
vorige week motor uit elkaar gehaald, en bleek dat ik er al dezelfde koppen op had zitten haha

bij demontage zuig/cil. viel bij 1 de bovente zuigerveer in 2 stukken ertussen uit  #-o

vreemd, want zat er pas hooguit 5000km in, voor dat er carterdruk kwam, en daarna nog paar duizend met caravan gereden + paar meetings, en liep nog mooi rond...

Ben tevens onderdelen aan het verzamelen voor de evt. ombouw naar IRS..

dit is mijn Bus
(http://i67.tinypic.com/91b9co.jpg)

(http://i68.tinypic.com/33oqfmd.jpg)

filmpje op budel
Stef's Spijlbus 103pk 161nm koppel (http://www.youtube.com/watch?v=ikYe70deZoQ#)
[/quote]

zal als het er van komt, later wat foto's van het motor projectje plaatsen


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: Ferdi op April 10, 2016, 22:52:47
Gaaf man!
Mooie bus met flink wat vermogen!

Gr. Ferdi


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: JT1 op April 11, 2016, 08:59:40
Ja zal een mooi gezicht zijn om een grote caravan met een spijlbus door de bergen te trekken. 8-)

Kom maar op met dé revisie motor foto's


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op April 11, 2016, 11:03:58
Foto´s van motor, niet echt bijzonder, de vorige keer al lagers en andere nokkenas ingebouwd, en toen geen foto´s gemaakt, en nu alleen zuig/cil+ koppen+123-tune

maar zal ze vanavond even op de computer zetten en uploaden.. :-)

rijd al 21 jaar met de reductiekasten tot tevredenheid, maar wil toch eens IRS proberen, maar wel zo, dat het nog omkeerbaar is, ivm orginaliteit ..
als ik er dit jaar weer te weinig mee ga rijden, is de kans nl. groot, dat ik hem dan wegdoe ( dan met de B-motor ), dus twijfel , nu ombouwen, of eerst motor erin, en dan weer eerst genieten...en dan komende winter pas ombouwen :-k

maar goed, ben iig weer eens met het busje bezig ipv met alleen de Alfa´s  8-)


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: Airbus op April 11, 2016, 15:12:23
Welkom , leuke bus heb je. Ik heb hem toen in schagen een keer bekeken.

Woon je ook in NH ?




Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op April 11, 2016, 15:22:53
Yep, Warmenhuizen..

zat eerder ook in de organisatie van keverdag schagen.. vrienden van ons clubje organiseren dat  ::D


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op April 11, 2016, 20:55:27
halve motor revisie, daar carter nog niet zoveel km's geleden al nw. lagers en nokkenas had gekregen

(http://i65.tinypic.com/2z7h4xl.jpg)

bougie's, waren op 1 na, eigenlijk net te licht, staat dus iets te arm
en die iets donkere was van diegene, waarvan een zuigerveer in 2-en lag..

demontage van de cil.
(http://i63.tinypic.com/9gk1ar.jpg)

de nieuwe zuigers en cil. 2.1 Hogere Compressie
(http://i67.tinypic.com/ljnyq.jpg)

de koppen die van een NOS motor kwamen, 1800cc , type 371S
(http://i63.tinypic.com/5e6fkz.jpg)

even passen  en gelijk afstellen van de 123-tune.. om te zien hoe ik met bedrading en plug om de USB aan te koppelen uitkom, en gelijk nieuwe bougiekabels gemaakt.
(http://i67.tinypic.com/wj6vle.jpg)

tevens op de Ahnendorp uitlaat gelijk een gat geboord en moer gelast voor de Lambdameter, zodat ik rijdende voort kan zien, of de motor arm of rijk staat..zag alleen dat ik daar geen foto's van gemaakt heb, komt wel bij opbouwen, als ik er aan denk  :-P

daar de Bus bij een maatje in de stalling staat, en de motor dus nog vervoerd moet worden, is het handiger om de motor in de bus verder op te bouwen..of moet de bus naar huis slepen, en dan kan hij cpl afgemonteerd op de krik zo erin gereden worden??
ook afhankelijk, wanneer ik de komende tijd bij de bus kan..


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op April 24, 2016, 21:11:30
de Bus toch maar naar huis gesleept, om de motor in te bouwen , en gelijk wat dingen te modificeren ;-)
in de loop der jaren, wat elektrische dingen gewijzigd, en iedere keer ergens een zwevende zekering en of relais, en de bedrading was dus effectief, maar een warboel geworden..

hier een electra bordje onder de achterbank, bijna gereed, en van daaruit alles naar startmotor en motor, aan een kant, zodat het overzichtelijk is

(http://i65.tinypic.com/dwffw5.jpg)
relais voor
-startmotor
-geschakelde + voor electrische brandstof pomp
-geschakelde + voor 123-tune verdeler
-relais aansturing voor Koelkast en of ooit 2e accu

1 hoofdzekering
de relais uitgangen
ventilator oliekoeler
en dan nog + voor de lambda, die er nog bij moet

 was alleen vergeten, dat ik er ook nog een Lambda-regeling op aan had moeten sluiten, maar daar is wel ruimte voor, maar moet dus nog een extra kabel naar binnen zien te krijgen, en bleek, dat ik een verkeerde stekker voor de sensor had, dus moet daar nog achteraan

(http://i63.tinypic.com/2yy6x39.jpg)

uitlaatspruitstuk weer geplaatst
(http://i66.tinypic.com/nlbccl.jpg)

hopelijkvan de week de carb's en de rest van de uitlaat erop zetten,
en de electra nog even testen ;-)
en dan nog de extra motorsteun, en de bumper met trekhaak plaatsen

de Bus wil ik snel rijdend hebben, want heb nog een apk klus voor een van de alfa's, aardig wat laswerk, en heb voor mijn zoon een keveretje erbij gekocht, en hij wil daar mee aan de gang, maar daar moet nog een nw. bodemplaat in, en wat klein laswerk, en een vers kleurtje #-o
beetje te veel werk dus, en weinig tijd om naar evenementen te gaan helaas..verkeerde planning haha


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: Airbus op April 25, 2016, 08:07:46
Goed bezig.

Welke motor beplating gebruik je allemaal?
Originele delen voor een type 4? of?

Bedankt.


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: Ferdi op April 25, 2016, 08:22:24
Ziet er goed uit joh!


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: Ron op April 25, 2016, 10:08:58
Super, mooi strak werk.
Waar ga je de extra motorsteun aanbrengen, want dar wil ik eigenlijk ook nog doen.
Evt met foto als je zover bent.


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op April 25, 2016, 13:53:17
plaatwerk   :icon_smile: gewoon type 1 wat aangepast, maar dat is het net niet, had een Alu. plaat hiervoor , maar ook net niet...
dus dat moet ook eens, nog wat knappers voor gemaakt haha...iets met tijd, als het rijdt, gaan we weer met andere dingen aan de gang   :-"
aan de zijkanten, sluit het motorruimterubber , aan op de Alu. klepdeksels, en aan voorzijde zit nu niets meer, had dit eerder wel, maar moet ook genoeg lucht in motorruimte kunnen komen voor de Carb´s...
alternatief zijn die windvangers, op de zijkant, maar vind dit op een nette bus, wat minder geslaagd, ook al heb ik er wel mee in mijn handen gestaan, omdat het best een aardige gadget is ;-)


motorsteun, op de orginele type 4 motor steunrubbers, en daar een balkje voor pas gemaakt,.je ziet de orginele steunen ook nog net op de motor zitten..
moet wel ergens foto´s hebben, van gemonteerd, maar zal nog wel foto´s maken van de steun, en later van gemonteerd

andere optie, is een extra steun, die op je bak gemonteerd wordt, en dan buffers, en steunen op je bakvorken lassen.


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op April 27, 2016, 21:26:41
foto's van de motorsteun gevonden.
had toen nog geen externe oliekoeler, zoals tegenwoordig ;-)

(http://i63.tinypic.com/10nx0u8.jpg)
(http://i65.tinypic.com/el3ek0.jpg)

steunen zitten dmv hoeklijn, aan de balken vast.http://


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: Ron op April 28, 2016, 22:57:00
Oké, thanks.


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: EeVeeWee op April 29, 2016, 08:51:36
Wat doet deze snuiter in jouw verhaal??????  ::D

(http://i67.tinypic.com/2160b4.png)


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op April 30, 2016, 09:12:35

Grapje van Tinypic denk ik  #-o

Wat doet deze snuiter in jouw verhaal??????  ::D

([url]http://i67.tinypic.com/2160b4.png[/url])


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op Mei 10, 2016, 14:09:53
ondertussen had ik de motor ingebouwd, test gelopen, alles leek in orde, motor steun en bumper opgebouwd, testgereden, en daarna lekkage, via krukaskeerring  :-?

zondag de motor maar weer gedemonteerd, en Keerring uitgewisseld, nog maar even zonder motorsteun en bumper weer terug gebouwd, en nu lijkt het droog te blijven, op 2 stoterpijpjes na...( nieuwe pijpjes en o-ringen...)

maar even aanzien, want de uitlaatdempers, moeten er ws onderuit, voordat ik de pijpjes eruit krijg...klepdeksels gaat net, met de Ahnendorp uitlaat...

tussendoor, met kevert bezig voor zoonlief, die nu ook zijn rijbewijs in de pocket heeft, dus die wil wel rijden van de zomer haha



Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: JT1 op Mei 10, 2016, 15:37:00
Bij een ahnendorp uitlaat moet je, tenminste bij type 4 motor, altijd de stoterstangpijpjes knijpen idd anders gaan deze zeker lekken...


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op Mei 11, 2016, 14:22:11
Bij een ahnendorp uitlaat moet je, tenminste bij type 4 motor, altijd de stoterstangpijpjes knijpen idd anders gaan deze zeker lekken...

heb ik bij de nieuwe stoterpijpjes idd nog niet gedaan   :-s
ben daare eerder wel mee bezig geweest idd... #-o zal daar eens naar kijken...


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: Airbus op Mei 11, 2016, 16:01:56
Bij een ahnendorp uitlaat moet je, tenminste bij type 4 motor, altijd de stoterstangpijpjes knijpen idd anders gaan deze zeker lekken...

knijpen?


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op Mei 14, 2016, 16:24:37
"knijpen" omdat stoterpijpje, tegen spruitstuk komt, dus onder spanning staat...met evt lekkage tot gevolg

motor er toch weer uit, vanwege lekkage krukaskeerring
(http://i68.tinypic.com/153vixk.jpg)
en weer d'r in, zonder bumper en motorsteun, zie je, waar het mooie geluid vandaan komt, de Ahnendorp auspuff ;-)
(http://i64.tinypic.com/28ba22q.jpg)

ondertussen, bumper en steun weer gemonteerd ..


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: JT1 op Mei 14, 2016, 22:08:33
Mooi die type 4  8-)


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: Airbus op Mei 17, 2016, 11:04:02
ach so, thanks.. had ik geen last van gelukkig.

Mooie uitlaat, jammer dat hij zo laag hangt..


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op Mei 19, 2016, 19:34:32
lijkt misschien lager, dan het is, heeft iig nog nooit aangelopen, ook niet over vlotbruggen ( nummerplaat voorzijde wel )

valt grotendeels achter de bumper, nou hangt die van mij ook wel ietsje lager, vanwege eigenbouw/ombouw T2b trekhaak  8-)

(http://i67.tinypic.com/2d8q3o7.jpg)


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op Juni 02, 2016, 19:55:21
weinig bijzonders, maar busje heeft ws zijn laatste apk gehad, met de aankomende wijzigingen  8-)

reflector koplamp moest wat opgepoetst, stuurkogelhoesje, en a. rem wat bijstellen, dus viel weer reuze mee  :-D

iig klaar voor bezoek IKW Wanrooij..



Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op Maart 28, 2017, 15:43:48
Pfff wat een stilte van mijn kant  :-"

vorig jaar weinig met de bus gereden, mede door lekkage met de nw. stoterpijpjes/imi. o-ringen, en mede door het feit, dat het rijden met de bus, mij lichamelijk zwaar valt, sinds mijn 4e whiplash, en de zin er dan ook af raakt...en maar met de andere autopassie bezig gaan houden, turbo motoren en Alfa´s  ::D

twijfel nu om de lekkage te verhelpen , of de B-motor met nw zuiger/cil. en koppen weer op te bouwen en deze te plaatsen...

wil er dan weer mee gaan rijden, maar als ik dan weer pijn in mijn donder krijg, gaat hij weer in de stalling, of in de verkoop #-o

hopelijk kom ik er in de komende maand weer eens aan  toe, en meld me dan wel weer  :-)

andere topic´s weer even door gelezen, en dat motiveert wel weer wat..


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: JT1 op Maart 28, 2017, 18:37:30
Je kunt ook een elektrische bekrachtiging plaatsen, wordt het weer prettiger van.


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: Ferdi op Maart 28, 2017, 21:39:07
Dat zou wel heel erg jammer zijn dat je hem daardoor moet verkopen maar om er hele tijd met pijn in te rijden is ook niks...


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op Maart 29, 2017, 10:39:06
Dat zou wel heel erg jammer zijn dat je hem daardoor moet verkopen maar om er hele tijd met pijn in te rijden is ook niks...


dat is het zeker...is nogal frustrerend, dat je er niet zonder dagen napijn van kunt genieten, dus nodigt niet uit, om er weer mee op vakantie e.d. te gaan..en alleen af en toe een rondje, is ook net nix..
kan hem paar jaar in de stalling laten, en hopen dat het nog wat bijtrekt :-?
kost alleen mooie droge stalling, en zal dus niet echt in waarde zakken neem ik aan...en zou ook nog niet weten, wat ik er dan voor in de plaats zou willen  :tongue3:


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: EeVeeWee op Maart 29, 2017, 11:29:23
Balen man.
Ik heb twee jaar terug ook een zware tijd gehad met mijn T2 camper, de pen van het hulpstuurhuis bleek veel te zwaar te draaien.
En in combinatie met al die artrose in mijn nek was het flink afzien.

Misschien kun je hier wat wijzer worden:
http://litesteer.com/products/campervans/ (http://litesteer.com/products/campervans/)

Of relatief low budget zelf iets maken:
http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?f=6&t=50041&p=383312&hilit=power+steering#p383312 (http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?f=6&t=50041&p=383312&hilit=power+steering#p383312)

Sterkte!


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op Juni 07, 2017, 15:37:43
uch...uch... stof er maar eens af  ::D

laatst de bus uit de stalling vandaan gehaald...starten lopen :glasses2: 8-)

lekkage stoterpijpjes maar aangepakt, de nieuwe  Paruzzi spullen eronder weg gehaald, en de oude pijpjes met nw orginele set o-ringen ( die ik nog vond) weer gemonteerd, en de lekkage is voor nu iig verholpen..
nog even gedacht, om iig de nw pijpjes te gebruiken, maar pijp diameter wijkt af, net als de totale buitenmaat met o-ring wat afwijkt...kan dus beter de prullenbak in :tongue3:

kwam er met rijden wel achter, dat er een rem aanliep, en r.a. was zelfs de velg heet geworden met 10km rijden... terugstellen hielp niet, dus maar op de brug gezet.

oorzaak was wat ik al een beetje verwachtte, dichte remslang..

dus kon gelijk slang/ leiding en remschoenen vervangen, nu na ontluchten/doorspoelen van cpl. remmerij, echter nog een pedaal wat bij 1e maal bedienen te diep zit...
moet dus nog weer aan de gang, voor dat ik evt naar wanrooij kan met de bus haha

rijdt verder als een tierelier  :-D


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op April 26, 2018, 11:12:21
...en weer bijna een jaar verder.. ::D

hoofdstroom schakelaar om, brandstofpomp even de carb´s laten vullen, paar keer pompen, en gelijk aanslaan en mooi rondlopen  8-)

zoonlief wilde hem uit de stalling hebben haha..zelf mee naar Vintage a Zandvoort gereden, en kreeg de kever van zoonlief mee terug, want die bleef het weekend daar met de bus..

bus rijdt op zich nog steeds prima, echter daar er vorig jaar augustus, weer iemand het nodig vond , om weer bij de zelfde auto van mij achterop te rijden, heeft mijn nek er nog moeite mee.. ::x

door weer wat nekletsel erbij, is het er nog steeds niet van gekomen, om aan het IRS verhaal te beginnen helaas..ff zien of dat er nog van komt op korte termijn..



Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op Juni 23, 2019, 09:47:26
zo..maar weer eens wat stof van mijn project  ::D

Ondertussen gaat het iets beter met mijn nekletsel, en heb een paar smallere voorwielen/banden gemonteerd, en lukt nu weer wat om met het busje te rijden 8-) drempels is een crime, maar zal alleen met een Red 9 wat beter worden ben ik bang..

Ben er laatst weer mee naar IKW Wanroij geweest, en motor snort erover, maakt alleen teveel toeren op de snelweg

Daarom vd week begonnen met IRS ombouw

-motor/bak/schokbrekerophanging chassis gedemonteerd
-"Ferdi" klembeugels geplaatst
-type 3 draagarmen.. schokbrekerophanging moet nog aangepast/verwijderd
-remankerplaten en trommels van een Kubel 5x205 gemonteerd
-veerplaten gatenpatroon aangepast en ingekort

bus staat/rolt nu weer op zijn 7Jwielen..banden 205/50-15 lopen net vrij vh achterscherm

bus staat in gezamelijke loods, dus kan hem niet paar wkn op de brug laten staan..

lijstje met benodigde delen gemaakt, en deze vd week maar eens bestellen..

wil weer met de Bus naar VW Spa begin augustus, dus moet nog wel het eea nog gebeuren  ::D

komt een AT bak onder, nog klaarmaken met nw keering en T1 staartstuk
aandrijfassen en spacers moeten ook nog ergens liggen, net als de busjes voor de handremkabels, die ik ws moet vernieuwen, want krijg ze nog niet uit de ankerplaten haha




Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: Area51 op Juni 23, 2019, 13:15:50
Even gemist wat voor motor(vermogen) jij hebt, maar voor een standaard motor is een AT bak té lang..
Leuk, een laag motortoerental, maar minder toeren betekent ook minder koeling...


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op Juni 23, 2019, 18:08:18
Even gemist wat voor motor(vermogen) jij hebt, maar voor een standaard motor is een AT bak té lang..
Leuk, een laag motortoerental, maar minder toeren betekent ook minder koeling...

Rond de 115 Pk  8-)


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: Area51 op Juni 23, 2019, 21:07:26
Kijk, dan zit het met de trekkracht/vermogen wel goed  8-)

De opmerking van minder toeren = minder koeling blijft van kracht... kleinere dynamo poelie monteren


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op Juni 23, 2019, 21:42:40
probleem met mijn porsche koeling is juist, dat hij vanaf 4000rpm zo hard blaast, dat het terug kaatst lijkt het :-?

vriend van me viel dat ook op, maar hij rijdt dan 120+km/h ofzo , dus heeft daar geen last van..dat rijdt je weinig uren lang haha

als ik met 30+ gr met een 4 mtr caravan een file in rijdt, koelt hij stationair al netjes af  :-)

dus ben niet bang voor te weinig koeling.. maar houd de temperatuur en Lambda meest wel wat in de gaten..maar bedankt voor meedenken 8-)


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: Area51 op Juni 24, 2019, 06:46:35
Ik had die 911 style koelvin even gemist  :-"


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op Juni 28, 2019, 09:26:15
zal vh weekend eens wat foto´s uploaden. :icon_silent:

gister de versnelingsbak geplaatst, na staartstuk overzetten, en verse steunpunten en keerring gemonteerd te hebben..koppelingshevel, loopt net aan vrij  8-)

even een schokbreker in de irs draagarm gezet, en deze lijkt best aardig uit te komen, nu staat de bus nog hoog, maar zal een aandrijfas  monteren, om het wat beter te kunnen beoordelen..

weet niet of er wat verschil zit in type 3 draagarmen en kever, qua schokbreker ophanging ??

ook gister tasje met nw onderdelen opgehaald, dus kan weer wat verder  alleen schakelstang verbindingstuk, is verkeerde diameter..stond bus tot '67 , maar moet rond 15 zijn, en is iets van 15,8 a 15,9mm  :-o

vandaag een vrije dag, en eens zien, of ik een busje voor bovenste schokbreker ophanging kan (laten) maken.


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: Ferdi op Juni 30, 2019, 13:27:15
Als je laag gaat dan komt hij wel tegen de aandrijfas hoes aan,kijk maar eens in mijn project topic...
Ik ben er nogal mee bezig geweest...

Gr. Ferdi


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op Juni 30, 2019, 19:54:43
Als je laag gaat dan komt hij wel tegen de aandrijfas hoes aan,kijk maar eens in mijn project topic...
Ik ben er nogal mee bezig geweest...

Gr. Ferdi

heb je topic laatst nog doorgenomen  :-D

ik ga niet echt laag is de bedoeling...
liep mooi vrij..maar heb hem net tandje lager gezet, kwam anders niet uit met aandrijfas met spacer...maar heb er daarna niet meer op gelet.

aan 1 zijde heb ik een aandrijfas zonder spacer gemonteerd, en kan dan een grotere hoek aan..helaas had ik er daar maar 1 van,  en is niet helemaal plu_play :tongue3:




Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op Juli 06, 2019, 13:54:14
Voorlopige resultaat, moet nog handremkabels monteren, gister opgehaald, bumper en motorsteun monteren,
en veerplaten nog aanpassen, en ws later verstelbare platen toch maar (gedeeltelijk) monteren

(http://i64.tinypic.com/245iow7.jpg)

wat ik dacht hoe het gaten patroon moest
(http://i67.tinypic.com/vf85j9.jpg)

hoe het gatenpatroon echt moest (gebruik type 3 draagarmen)
(http://i66.tinypic.com/657e6x.jpg)

orginele wielophanging
(http://i63.tinypic.com/2rrly82.jpg)

kale kont
(http://i64.tinypic.com/34gvio1.jpg)

1e draagarm in de "Ferdi" beugel
(http://i68.tinypic.com/168vqch.jpg)

eerste schokbreker gemonteerd
(http://i66.tinypic.com/m0cux.jpg)

(http://i64.tinypic.com/6sxc8j.jpg)


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op Juli 06, 2019, 14:04:56
tinypic werkt niet helemaal mee :-o

hoe gatenpatrron veerplaat moest
(http://i67.tinypic.com/30iz4hf.jpg)

(http://i67.tinypic.com/35c07yu.jpg)

(http://i64.tinypic.com/2a77i94.jpg)

(http://i66.tinypic.com/1zzglmr.jpg)


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op Juli 06, 2019, 14:08:22
motor klaar om weer in te bouwen
(http://i67.tinypic.com/2hobntc.jpg)

verder lukt het ff niet om wat te uploaden ;-(



Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: Airbus op Juli 08, 2019, 08:07:57
Ha mooi werk! IRS gaat wel ff beter op de weg.


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op Juli 08, 2019, 10:44:21
Ha mooi werk! IRS gaat wel ff beter op de weg.

Na 24 jaar en meer dan 100.000km met reductiekasten gereden te hebben, dan nu eindelijk haha

Wel wat vreemde gewaarwording..bij 110km/h op de teller overschakelen naar zijn 4e versnelling ;-)

Gisterende nw  handremkabels gemonteerd, en veerplaten aangepast, aan de lagere "stance"  en alleen nog rondje op het industrie terrein gereden,,benieuwd naar de nw cruise snelheid.. eerder 105 km op de teller (95km tomtom)..maar zijn tegenwoordig van die mooie vrachtwagens, die dan evengoed op je kon gaan zitten..Hoop daar iig geen last meer van te hebben

Alleen worden de trommel remmen voor , met orginele hoofdremcil. Nu een beperkende factor, en zal dat een volgende stap worden ws..
Bedenken alleen schijfremmen ombouw, of sparen voor red 9 met schijven..

Heeft vast niemand nog een leuk setje liggen voor 5x205 wielen  haha


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: T1BUS op Juli 08, 2019, 13:04:05
Mooi man, heb ook destijds lang getwijfeld, maar IRS rijdt echt top, heb toen freewayflyer bak eronder gezet, ook geen seconde spijt van en voor CSP schijf setje, want je wilt ook weer snel stilstaan !


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: EeVeeWee op Juli 08, 2019, 14:25:06
Ha mooi werk! IRS gaat wel ff beter op de weg.


Alleen worden de trommel remmen voor , met orginele hoofdremcil. Nu een beperkende factor, en zal dat een volgende stap worden ws..
Bedenken alleen schijfremmen ombouw, of sparen voor red 9 met schijven..

Heeft vast niemand nog een leuk setje liggen voor 5x205 wielen  haha

Ik had een geheel gereviseerde vooras met rasterplaatjes en dropped spindels (Volksprojects) gemonteerd met nieuwe CSP remschijven/remtangen en nieuwe Bosch rembekrachtiger.
Ik wil eigenlijk overstappen naar een RED9 voorwielophanging in verband met mijn slechte gezondheid (artrose rug en nek).
Als jij deze hele set overneemt kan ik weer een RED9 vooras bestellen.  ::D


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op Juli 08, 2019, 19:17:13
Ha mooi werk! IRS gaat wel ff beter op de weg.


Alleen worden de trommel remmen voor , met orginele hoofdremcil. Nu een beperkende factor, en zal dat een volgende stap worden ws..
Bedenken alleen schijfremmen ombouw, of sparen voor red 9 met schijven..

Heeft vast niemand nog een leuk setje liggen voor 5x205 wielen  haha

Ik had een geheel gereviseerde vooras met rasterplaatjes en dropped spindels (Volksprojects) gemonteerd met nieuwe CSP remschijven/remtangen en nieuwe Bosch rembekrachtiger.
Ik wil eigenlijk overstappen naar een RED9 voorwielophanging in verband met mijn slechte gezondheid (artrose rug en nek).
Als jij deze hele set overneemt kan ik weer een RED9 vooras bestellen.  ::D

cpl. wordt dat me vast te gek ;-)
heb de cpl orginele vooras nog, en heb er nu een vooras met rasterplaatjes met destijds vernieuwde spindels op zitten nu..bus staat nu in hoogste stand aan de voorzijde haha
cpl interessanter voor iemand met nog een gare as ;-)

drempels is idd een drama met de bus nu ;-( doet gewoon pijn, en rijdt al 30 over 60km/h drempels  :confused1:
 heb nl. zelf whiplash perikelen, en ben blij dat ik er weer wat mee kan rijden, nu met de smallere voorwielen..
eigenlijk zou de verzekering de red 9 moeten gaan betalen  ::D

de CSP past ook op de red 9 las ik bij iemand trouwens.. dus eerst alleen csp is een optie.


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op Juli 11, 2019, 13:51:04
Project IRS schiet al op..
Gisterende de torsie deksels, en de rubbers vervangen ;-)
Ook bumper en achterste motorsteun weer geplaatst.

Nu nog schakelstang verbindingsmof vervangen/borgboutjes, en afstellen vd pook

Bus is iig weer rijdbaar,  dus kan mee naar onze keverdag zondag in Schagen as 14 Juli


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: JT1 op Juli 11, 2019, 17:41:34
Goed zo, kom ik hem daar even bekijken 8-)


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op Juli 13, 2019, 17:33:32
eerste ritten gemaakt  ::D

doet het goed 8-)

schakelverbindingstuk geplaatst vd week, alles nagelopen vandaag, en moet nu klaar zijn voorlopig .

motor heeft geen moeite met de AT bak..draait 800-1000/min minder bij 105km op de klok, wat erg fijn is..

net de bus weer eens gewassen, en dus klaar voor keverdag schagen morgen..


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: Splitrazor op Juli 13, 2019, 21:52:12
Is dat nog een beetje groot in Schagen? Ik ben van plan voor het eerst te gaan, maar moet er wel een stuk voor rijden 😂


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op Juli 14, 2019, 07:17:55
Is dat nog een beetje groot in Schagen? Ik ben van plan voor het eerst te gaan, maar moet er wel een stuk voor rijden 😂

als het weer beetje mee werkt, echt wel de moeite..gezellig centrum heeft schagen

normaal 350/400 luchtgekoelde vw´s, en aparte Bus/Parking..mijne staat meesstal vlakbij waar ik wordt ingedeeld..
gaan zo weer beginnen op te bouwen..tenten hekken etc  8-)


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: Splitrazor op Juli 14, 2019, 08:21:32
Top! Hier in het midden regent het, maar de berichten zijn over het algemeen goed! Succes met opbouwen en wellicht tot later!


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: Splitrazor op Juli 14, 2019, 18:13:34
Top! Hier in het midden regent het, maar de berichten zijn over het algemeen goed! Succes met opbouwen en wellicht tot later!

Ik heb je bus gezien, ver van de andere bussen vandaan😃 zag er verder niemand bij, maar je was vast in de buurt want alles stond open😂 vette bus!! Was een erg leuke middag, wel relatief weinig splits helaas..


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: JT1 op Juli 14, 2019, 19:53:48
Hij was ook vroeg aanwezig waarschijnlijk. Stond op het plein voor het museum uit m'n hoofd. Maar heb ook leuke dag gehad. Mooi weer in de middag met goede opkomst dacht ik zo.


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op Juli 15, 2019, 10:52:26
Hij was ook vroeg aanwezig waarschijnlijk. Stond op het plein voor het museum uit m'n hoofd. Maar heb ook leuke dag gehad. Mooi weer in de middag met goede opkomst dacht ik zo.

Klopt, bus stond er vanaf 08:00 uur al haha ivm opbouwen evenement

Grootste gedeelte liep ik vlakbij de bus, in oranje t-shirt keverdag en geel hesje ;-)

Dit jaar minder spijltjes Idd,..en jammer van bouw werkzaamheden op parkeerterrein vd bus parking..

Rond de 300 auto's gisteren. .best mooi aantal voor een dagmeeting..


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op Juli 15, 2019, 10:53:50
Top! Hier in het midden regent het, maar de berichten zijn over het algemeen goed! Succes met opbouwen en wellicht tot later!

Ik heb je bus gezien, ver van de andere bussen vandaan😃 zag er verder niemand bij, maar je was vast in de buurt want alles stond open😂 vette bus!! Was een erg leuke middag, wel relatief weinig splits helaas..

Thx  8-) 


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: Splitrazor op Juli 15, 2019, 19:59:12
Hij was ook vroeg aanwezig waarschijnlijk. Stond op het plein voor het museum uit m'n hoofd. Maar heb ook leuke dag gehad. Mooi weer in de middag met goede opkomst dacht ik zo.

Klopt, bus stond er vanaf 08:00 uur al haha ivm opbouwen evenement

Grootste gedeelte liep ik vlakbij de bus, in oranje t-shirt keverdag en geel hesje ;-)

Dit jaar minder spijltjes Idd,..en jammer van bouw werkzaamheden op parkeerterrein vd bus parking..

Rond de 300 auto's gisteren. .best mooi aantal voor een dagmeeting..

Haha dan heb ik je gezien, had er alleen geen gezicht bij. Jammer, anders had ik je ff gesproken!
Ja was een leuke dag!


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: Airbus op Augustus 07, 2019, 08:10:04
Top dat hij het goed doet!

Ik was zelf niet in Schagen omdat ik in Italie zat  8-)


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op Augustus 07, 2019, 13:00:55
Top dat hij het goed doet!

Ik was zelf niet in Schagen omdat ik in Italie zat  8-)

zover ga ik dit jaar niet met de Bus haha.. maar Italie lijkt me ook wel eens wat, dus tof voor je .. maar met een vd Alfa's heen lijkt me meer gepast  voor mezelf ::D

vrijdag eerst maar naar Spa ook al 330km enkele reis , en gelijk nog wat vakantie daarna  8-)


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: Airbus op Augustus 08, 2019, 08:51:13
Oh ik ook niet, dat was met de daily 1 en caravan :-D

Mooi, veel plezier in SPA!


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op Augustus 12, 2019, 19:40:20
Bugshow Spa was weer top 8-)

Heenreis bakken met water gehad, maar bus en kever van zoonlief  gaven geen krimp..

Paar keer op de baan geweest, parade, en wat snellere ronde..Tot je achter de safetycar zit haha

Nog een mooie quickshift set gekocht bij een Fransman,  en op camping gedaan gelijk gemonteerd..
Schakelt lekker strak en kort, en kunt gewoon rechtop blijven zitten..top!!


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op Augustus 17, 2019, 10:25:22
na een week en 1000km verder, weer terug van weekje Spa en Bugshow 8-)

had vorig jaar niet gedacht, nog zo vd bus te genieten, maar na smallere voor wielen ( tegen het zware sturen) IRS-ombouw met lange AT bak, en trafficcox lange quickshift schakelpook sinds vorig weekend, is de bus voor mij weer te berijden ..

alleen de remmen schieten nu tekort, daar ik nu boven de 100km/h op de tomtom cruise ( 115 op de teller).en zeker op het circuit van Spa..
heb nog niet eerder zoveel caravans en vrachtwagens ingehaald haha


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op Augustus 17, 2019, 10:48:03
(http://i66.tinypic.com/156y4op.jpg)

(http://i64.tinypic.com/106emtj.jpg)

(http://i65.tinypic.com/e5fud1.jpg)


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op Augustus 17, 2019, 10:51:51
(http://i66.tinypic.com/2la3pyf.jpg)

(http://i63.tinypic.com/jg3zoh.jpg)

(http://i63.tinypic.com/bfgaaw.jpg)


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op Augustus 17, 2019, 10:57:05
https://youtu.be/9edjE3lVnJg

rondje Spa


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op September 11, 2019, 15:07:01
Vraagje, zie er weinig over terug...

Een t2a vooras onder een spijl,  en daar dan weer schijven 5x205 op, lijkt me ook wel wat..
Iemand ervaring mee?

Fusee kogels, mit's goede kwaliteit natuurlijk ;-),  zou een verbetering moeten zijn, en dan droppen spindels, daar mijn bus nu een verstelbare as heeft..

Red 9 , is me nog even te gek ...€€€


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: Area51 op September 11, 2019, 15:30:55
Ja, dat is mogelijk, maar alleen de T2a vooras van '68 & '69 (die met 5x205 trommelremmen) past.
Een 1970 (5x112 schijfremmen) T2"a" vooras (is eigenlijk gewoon een T2b vooras) past niet!!
De vroege T2a vooras heeft ook fuseekogels en laat zich verder opbouwen met T2b spul.


Titel: Re:NL '64-er spijl
Bericht door: stephen op September 25, 2019, 09:50:13
T2a as, versie met nog trommels vd eerste jaren was me bekend.. :-D

alleen of ik met dropped spindels net zo laag kom als nu, is een vraagstukje, en of je dan gelijk om moet naar schijven, of eerst nog trommels kunt monteren, met alleen grotere HRC en gelijk gescheiden systeem, en later evt schijven, of dat je dan weer van fusees moet wisselen?? wat dan weer afh is van gekozen remsysteem natuurlijk :tongue3:



SimplePortal 2.3.2 © 2008-2010, SimplePortal