Spijlbussen.nl

Spijlbus techniek => Motor => Topic gestart door: volksfahrer.nl op Januari 29, 2012, 09:22:11



Titel: 1641 ervaringen only!!
Bericht door: volksfahrer.nl op Januari 29, 2012, 09:22:11
Ik ben toe aan een nieuw setje zuigers en cilinders en nu zit ik te denken
om mijn 1600 enkelpoorts te voorzien van een 1641 setje.
(Ik heb al een dikkere koeler en verder een straight axle met een lange bak)


Nu hoor ik een hoop verhalen waaronder dat dit voor een bus niet geschikt zou zijn
omdat die sneller een keer te warm lopen en de cilinders dan krom zouden trekken.

Graag jullie ervaringen (geen meningen, die heeft iedereen toch al :-D).
Wie rijd er met een 1641 set? Hoe bevalt dit?
Hoe gebruik je de bus? Berg-ritten?



Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: volksfahrer.nl op Januari 30, 2012, 11:44:02
Niemand???


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: Renka op Januari 30, 2012, 11:49:32
geen persoonlijke ervaring Erwin, bij de overweging voor mijn eigen motorkeuze werd mij door JMR gezegd dat die luttele 41 extra ccees geen enkel voordeel zou hebben boven een goedgebouwde 1600. Toen werden ze nog geboord uit dunne wandcilinders, inmiddels schijnt dat anders te zijn.

Ik heb begrepen dat voor een bus met km aspiraties en bergwerk een 1776 met koppel een zeer betrouwbare optie is.

cheers Renka


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: volksfahrer.nl op Januari 30, 2012, 12:04:28
En ik heb begrepen dat een 1776 op dit moment ff financiëel niet haalbaar is  :-D

Ik hoor zo veel verschillende berichten! Andere motorbouwers zeggen dat het toch best ff wat opleverd.
Het is toch dik 50cc extra en bij een brommer is dat toch ook al snel 6pk!
Meer als 10% vermogenwinst! :tongue3:


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: WorkingClass op Januari 30, 2012, 12:14:16
veel verhalen en meningen hierover inderdaad  :icon_shaking:
volgens mij moet 1641cc geen enkel probleem zijn,
2e overmaat kon je vroeger in de jaren 50/60/70 gewoon bij de VOLKSWAGEN dealer in je hardwerkende bus bestellen
2e overmaat is boring 86.50mm , nu is 1641cc een boring van 87mm . geen verschil lijkt me.

Ik denk altijd maar, als volkswagen er vroeger geen probleem mee had heb ik dat nu ook niet, los van een winst van 41cc gaat je compressie verhouding ook iets omhoog.
zeker een merkbare koppelwinst.

Vanwege het dalende toerental door de versnellingsbak is het wel goed (moet ik ook doen voor het nieuwe seisoen) om een kleinere diameter poulie te gebruiken.
dit zal de maximale fan flow niet veranderen, maar bij lagere toerentallen koeld dit al wel beter en top (>4k) toeren zullen we toch niet draaien.

hoop dat je hier iets aan hebt, al is dit geen gebruikers ervaring............nog niet maar voor het seisoen ga ik wel naar 1641cc   :-D


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: VolksWouter op Januari 30, 2012, 12:30:10
Ik denk altijd maar, als volkswagen er vroeger geen probleem mee had heb ik dat nu ook niet, los van een winst van 41cc gaat je compressie verhouding ook iets omhoog.

Tuurlijk heeft Vw er nooit moeite mee gehad.
Al die in puin gelopen motoren zorgen voor omzet en vulling van de garage.


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: Berrie120 op Januari 30, 2012, 12:37:35
Euh

Wie wil het telefoonnummer van mijn schoonvader?
Werkte in het magazijn bij een VW dealer, ratelt zo de motor onderdeel nummers nu nog uit zijn hoofd, 77 jaar.
Hij snapt nog steeds niet waarom deze motoren zo geliefd zijn, daar ze bij bergen kapot liepen.


@Erwin,
kies voor het zekere ipv het onzekere.
Die extra pk is je dat waard om je onzeker te voelen over je motor, ik zou dan eerder eens kijken naar een iets kortere bak verhouding.



Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: VolksWouter op Januari 30, 2012, 12:42:38
Euh
Wie wil het telefoonnummer van mijn schoonvader?
Werkte in het magazijn bij een VW dealer, ratelt zo de motor onderdeel nummers nu nog uit zijn hoofd, 77 jaar.
Hij snapt nog steeds niet waarom deze motoren zo geliefd zijn, daar ze bij bergen kapot liepen.

Dat zou je moeten filmen , is heerlijk om naar te kijken... :-D


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: Freezzr op Januari 30, 2012, 22:54:59
Heb je hier wat aan?

Op keversite zit iemand met een 1641 in zijn T1.  Zal hem eens opzoeken wie dat ook alweer is. Hij gaf wel aan de volgende keer een 1776 te willen.

Ik heb uiteindelijk voor 1600 gekozen, 1776 werd me voor de eerst x te duur en 1641 adgeraden vanwege het kleine merkbare verschil in een bus. Maar das ook weer van horen zeggen...


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: ted op Januari 30, 2012, 23:08:02
Heee Erwin, ik heb ook een 1641 en ik vindt het wel pittig rijden vergeleken met mijn toenmalige t2 met 1600 motor
en heb later gehoord dat deze ook in de soep was gelopen dus wat  dat betreft gewoon doen 
 


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: aeLiXihr op Januari 31, 2012, 12:40:22
winst van 41cc
de winst is 57cc een 1600 is eigenlijk een 1584
gaat je compressie verhouding ook iets omhoog.
waarom?


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: T1BUS op Januari 31, 2012, 13:19:17
Ik heb ook een 1641 met dubbele carbs, en enkele jaren geleden ook ernstig getwijfeld ivm te dunnen wanden warm lopen etc...voor de zekerheid heb ik een vdo
olie temp erop gezet.
Laat ik het kort samenvaten hij loopt als een tiet, in de bergen heb ik nog niet gereden, maar wel vanuit Frankrijk op 1 dag dikke 700km gereden, zonder problemen,
heb ook nog reductiekasten erop zitten, motor zat in de bus toen ik deze kocht en  heb nog een bonnetje uit de States gevonden dat ie 2 maanden voor mijn aankoop nog overhauled was, twv 1780$
Ik heb kleppen gesteld, olie ververst, carbs netjes synchroon laten zetten, zit niks van spleing of vreemde geluiden en heb zoiets zolang hij goed loopt vind ik het prima.

veel succes ermee


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: Renka op Januari 31, 2012, 14:31:00
gaat je compressie verhouding ook iets omhoog.
waarom?
[/quote]

slagvolume is groter en verbrandingsruimte blijft nagenoeg gelijk, nagenoeg omdat ik niet weet hoe de stand van de zuiger is op het bovenste dode punt! boven /gelijk/ of onder de bovenkant van de cilinder

cheers Renka


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: Berrie120 op Januari 31, 2012, 14:42:12
Als je extra lange bougies gebruikt gaat je compressie ook omhoog. :-D


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: Renka op Januari 31, 2012, 14:56:48
 :-o

#-o


 :-)





Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: Sancho op Januari 31, 2012, 20:22:54
Ik heb ook een 1641 met dubbele carbs, en enkele jaren geleden ook ernstig getwijfeld ivm te dunnen wanden warm lopen etc...voor de zekerheid heb ik een vdo
olie temp erop gezet.
Laat ik het kort samenvaten hij loopt als een tiet, in de bergen heb ik nog niet gereden, maar wel vanuit Frankrijk op 1 dag dikke 700km gereden, zonder problemen,
heb ook nog reductiekasten erop zitten, motor zat in de bus toen ik deze kocht en  heb nog een bonnetje uit de States gevonden dat ie 2 maanden voor mijn aankoop nog overhauled was, twv 1780$
Ik heb kleppen gesteld, olie ververst, carbs netjes synchroon laten zetten, zit niks van spleing of vreemde geluiden en heb zoiets zolang hij goed loopt vind ik het prima.

veel succes ermee


er is wel een groot verschil tussen belasting met een straight axle en een bus met reductiekasten...


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: classic line op Januari 31, 2012, 20:35:15
en waar bazeer je dit op dan sancho ??

ik ben het er namelijk niet mee eens
we hebben het toch over belasting op de motor niet op de versnellingsbak
al hang je er een pomp aan  :-?

ben het wel met je eens dat je een motor minder hoeft te belasten met reductie kasten (in de bergen )
maar als je wat harder wilt rijden belast je die weer meer
het is dus maar net waar je hem voor gebruikt


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: Sancho op Januari 31, 2012, 21:49:10
en waar bazeer je dit op dan sancho ??

ik ben het er namelijk niet mee eens
we hebben het toch over belasting op de motor niet op de versnellingsbak
al hang je er een pomp aan  :-?

ben het wel met je eens dat je een motor minder hoeft te belasten met reductie kasten (in de bergen )
maar als je wat harder wilt rijden belast je die weer meer
het is dus maar net waar je hem voor gebruikt
9/10 van de mensen met straight axle rijden met een langere eindoverbrenging dan een standaard bak met reductiekasten...
Dus bij hetzelfde toerental rij je sneller (sneller = meer luchtweerstand = meer belasting)


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: dj pierre op Februari 01, 2012, 10:18:50
9/10 van de mensen met straight axle rijden met een langere eindoverbrenging dan een standaard bak met reductiekasten...
Dus bij hetzelfde toerental rij je sneller (sneller = meer luchtweerstand = meer belasting)

En dus een lager toerental bij lagere snelheden wat de koeling weer niet ten goede komt. Kan de beredenering wel volgen. Al zal de bakkeuze bij SA hier bepalend in zijn.


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: Sancho op Februari 01, 2012, 10:27:28
9/10 van de mensen met straight axle rijden met een langere eindoverbrenging dan een standaard bak met reductiekasten...
Dus bij hetzelfde toerental rij je sneller (sneller = meer luchtweerstand = meer belasting)

En dus een lager toerental bij lagere snelheden wat de koeling weer niet ten goede komt. Kan de beredenering wel volgen. Al zal de bakkeuze bij SA hier bepalend in zijn.
jups, en niet alleen qua koeling, maar hoe lager het toerental hoe groter de "kracht" die elke slag moet leveren, dus ook hier hogere belasting..

stel dat je 30pk moet gebruiken om vooruit te geraken, tegen 2500rpm moet elke slag meer pk/koppel leveren
dan wat de slagen moeten leveren tegen 3000rpm...

dus ook zo hogere belasting


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: Airbus op Mei 07, 2012, 15:50:03
Hi Erwin, wat zijn je eigen ervaringen?

Ik heb het idee dat me std 1500 te kort komt met de SA kit en lange bak.. max 110 kmh.. brug op bij de a2 vianen zak hij tot 90 in..

(ja ben een type4 met webers gewend)

Zit er ook over te dubben om hem 1641 te maken..


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: rusty67 op Mei 07, 2012, 17:33:55
en waar bazeer je dit op dan sancho ??

ik ben het er namelijk niet mee eens
we hebben het toch over belasting op de motor niet op de versnellingsbak
al hang je er een pomp aan  :-?

ben het wel met je eens dat je een motor minder hoeft te belasten met reductie kasten (in de bergen )
maar als je wat harder wilt rijden belast je die weer meer
het is dus maar net waar je hem voor gebruikt
9/10 van de mensen met straight axle rijden met een langere eindoverbrenging dan een standaard bak met reductiekasten...
Dus bij hetzelfde toerental rij je sneller (sneller = meer luchtweerstand = meer belasting)

Meeste mensen met SA zijn zwaar verlaagde bussen = minder luchtweerstand :tongue3:


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: Renka op Mei 07, 2012, 18:17:19
Volgens mij zitten er hier een hoop mensen langs elkaar heen te lullen  :-o :laughing11:
Rusty heeft wel een belangrijk punt!

als je bus instort van 110 naar 90 bij een helling Udo heb je maar één gebrek en dat is gebrek aan KOPPEL
offf.....
versnellinkje terug en toeren draaien en hij gaat weer als de brandweer  :-D

tis maar net wat je wilt!

veel toeren is iig meer herrie, meer benzineverbruik, meer warmte en dus ook meer slijtage ( de motor loopt op zijn tenen)

meer koppel is rustiger rijden met minder toeren, minder benzineverbruik, minder warmte en minder in je portomonnee  :tongue3:

met reductie kasten verbloem je dus een beetje het gebrek aan kracht van de motor terwijl je er wel goed mee kan trekken en de berg op kan(maar zonder topsnelheid op de lange vlakke weg, vals plat of forse tegenwind))
Een bus motor heeft koppel nodig. In mijn opinie is een 1776 nog steeds een zeer goed concept als je goed mee wil komen met het verkeer, zo een motor moet ruim 100 pk en 150Nm kunnen leveren mits zuiver gebouwd.

bij een lichte (personen)bus zonder camperinterieur kan je met een 1641 ook wel goed uit de voeten!

ik heb zelf een 2110 en ben er erg tevreden mee   :-D   (benzine verbruik ben ik nog aan het meten)

cheers René


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: Sancho op Mei 07, 2012, 20:35:41
ik heb zelf een 2110 en ben er erg tevreden mee   :-D  

waarmee je ook tegen 95 mee naar het meikevertreffen rijdt :-)

dat gaat dus even lekker met een 1200tje met reductiekasten  :tongue3:


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: Renka op Mei 07, 2012, 21:01:14
nee hoor, gaat echt wel anders, maar de rest weten de meeste nog niet  :-"


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: Sancho op Mei 07, 2012, 21:59:28
:-)


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: volksfahrer.nl op Mei 07, 2012, 23:07:14
Hi Erwin, wat zijn je eigen ervaringen?

Ik heb het idee dat me std 1500 te kort komt met de SA kit en lange bak.. max 110 kmh.. brug op bij de a2 vianen zak hij tot 90 in..

(ja ben een type4 met webers gewend)

Zit er ook over te dubben om hem 1641 te maken..

Rijd prima!
Ben er de bergen nog niet mee in geweest maar zo op het vlakke land is het goed.
Ik heb geen temperatuur meter er in zitten maar m'n gevoel zegt dat het niet echt heter word.
Bougies waren trouwens voorbeeldig verkleurd dus dat zit denk ik wel oké.


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: Airbus op Mei 08, 2012, 09:03:10
Thanks allen!

Sja me bus weegt leeg 1020KG.. maar al ik al met me maat erin zit komt daar als snel 220 KG bij..  :-D
En dan nog al je vakantie spullen...

Ik heb achter al een kleiner bandje...

En inderdaad, ik moet nu volgasrijden, .. heb bijna een tank verstookt op 320km..



Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: Area51 op Mei 08, 2012, 09:42:18
Beetje off topic,

als je bus instort van 110 naar 90 bij een helling Udo heb je maar één gebrek en dat is gebrek aan KOPPEL
offf.....
versnellinkje terug en toeren draaien en hij gaat weer als de brandweer  :-D

Daar moest ik later aan denken... een kennis van mij heeft nog niet zo heel lang z'n rijbewijs en die heeft geleerd te rijden volgens het 'nieuwe' rijden.
Dat betekent zo snel mogelijk opschakelen naar een hogere versnelling en de motor zo min mogelijk toeren laten maken en toen hij dus laatst een rondje in mijn SO42 reed zat hij bij 40 km/h al in z'n vier  :-o
Kijk, bij een moderne auto is dat geen probleem, die hebben bergen koppel om erg schakellui te kunnen rijden (daar kun je een helling gewoon in z'n 5 blijven rijden), maar oude auto's vragen gewoon om toeren/vermogen of tandje terug op het moment dat het niet meer gaat.

Vraag maar aan Wouter... hoeveel mensen er niet met de caravan in de bergen stranden omdat ze volgens het 'nieuwe' rijden in z'n vijf een helling van 12% proberen te nemen, en niet doorhebben dat ze misschien wel naar z'n 3 of zelfs de 2e versnelling terugmoeten en zo de koppeling verbranden, of de versnellingsbak naar god helpen.


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: Airbus op Mei 08, 2012, 11:40:03
Bij 90 terug naar ze 3? dan ontploft ie hahaha

Volgens me maat valt het allemaal wel mee, ik ben gewoon een snel type 4 blok gewend in een irs bus  :-D

Harder dan 100 wil je niet met een spijl.. al dat wind geruis..  :-P

van de winter maar eens een blokkie bouwen..


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: Sancho op Mei 08, 2012, 12:48:13
Bij 90 terug naar ze 3? dan ontploft ie hahaha

Volgens me maat valt het allemaal wel mee, ik ben gewoon een snel type 4 blok gewend in een irs bus  :-D

Harder dan 100 wil je niet met een spijl.. al dat wind geruis..  :-P

van de winter maar eens een blokkie bouwen..
en die 100 kan makkelijk met een originele bak van een "late" spijl en met een 1500cc :-)


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: Bianca & Dimitri op Mei 09, 2012, 08:47:22
Bij 90 terug naar ze 3? dan ontploft ie hahaha

Volgens me maat valt het allemaal wel mee, ik ben gewoon een snel type 4 blok gewend in een irs bus  :-D

Harder dan 100 wil je niet met een spijl.. al dat wind geruis..  :-P

van de winter maar eens een blokkie bouwen..
en die 100 kan makkelijk met een originele bak van een "late" spijl en met een 1500cc :-)

130 op de gps met een origele 1500 bus met een standaard 1600 enkelpoort motor  :-" doe ik wel nooit meer  :icon_shaking:


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: Berrie120 op Mei 09, 2012, 08:58:35
Hahaha  ging je dik de berg af?


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: Renka op Mei 09, 2012, 10:06:50
wanneer is je gps voor het laatst gecalibreerd?  ::D


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: Bianca & Dimitri op Mei 09, 2012, 16:22:54
Hahaha  ging je dik de berg af?

was wel berg af in de ardennen  :-$  :-D, maar ook berg op gaat goed met de reductiekasten, toch alles daar boven de 70km/u gebleven.


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: Dirkolos op Mei 25, 2014, 18:06:11
Ik heb nu ook een 1641 dubbelport met standard carburator in mijn bus zitten (Is mij zo aanbevolen als betrouwbaarste oplossing met een beetje extra power) met de late reductiekasten (big nut) en een half lange bak eronder haald die 115 kmh met mooite maar is voor mij voldoende en voor de rest kan die nu lekker mee in het verkeer.

Hoe is het bij deze motor met een W100 nokkenas met het stationair tourental?
Mij is verteld dat die rond de 1000 touren moet draaien stationair want als die lager staat gaat die onregelmatig draaien en schudden.
Hoe zijn zo de ervaringen?


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: Golf-classic op Augustus 21, 2014, 03:07:44
deze topic ga ik volgen
heb een 1600 dubbelpoort liggen die ik graag wat vlotter wil krijgen

dacht eventueel ook naar een 1641 te gaan en ander nokkenas en kadron's erop

iemand met deze setup ervaring?


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: classic line op Augustus 21, 2014, 10:18:01
ik hoop dat ik hier binnenkort mijn ervaring kan delen
 heb namelijk een 1680  met w100  vintagespeed uitlaat en standaart carb

carb wordt nog wel gewissel met een riechert setje maar dat wordt pas later heeft nog een revisie nodig


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: JT1 op Augustus 21, 2014, 13:19:58
Naar mijn smaak is een 1585 betrouwbaarder in een bus dan een 1641 ivm warmte en koeling. Deze 85,5 mm heeft een dikkere cilinderwand. Verder gaat het motorblok echt niet onregelmatig lopen met de twee tamme genoemde nokkenassen, de w 100 alsook de w 110. Wel wordt een motorblok zenuwachtig wanneer sterk verandert kleppenspel als bij een dragracer. Afhankelijk van wat je wil bereiken met een redelijk standaard blok hangt van het complete plaatje af. Van 60 pk tot 130 pk met een 1600, alles is mogelijk en reeds gedaan.


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: Classic-Rob op December 21, 2015, 07:36:49
Mogge,
Na 3 pagina's te hebben gelezen ga ik toch ook maar even de vraag voorleggen.
Ik ben momenteel bezig om mijn blokje opnieuw te laten bouwen.
As41 carter met standaard 1e keer geslepen krukas en standaard nokkenas, dubbelpoorts koppen en 34pict.

Hiervoor heb ik een Uber 1641 besteld.

Mijn spijlbus heeft een halflange keverbak (sstraight axle)
En nu nog 155r15 banden maar dit wordt wel een iets lager bandje.

Ik ben benieuwd naar de meningen die hierover zijn.

Alvast bedankt.


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: Airbus op December 23, 2015, 08:23:43
155/??/15 hoe hoog?

ik rij met 185/65/15 op een AT bak (lees : IRS).. gaat prima.. zelfs met de caravan.. (duurt wel ff toto de 80 met me 1600-tje  :laughing11:)

Strak met mijn nieuwe blok wil ik naar de 195/65/15 of 205 als dat past  :-D


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: Renka op December 23, 2015, 11:59:00
155R15 is 80 series hoogte en vergelijkbaar met de diagonaalband die standaard gemonteerd werd.

Ik denk zelf dat een complete standaard motor weliswaar 1641 geen lange bak verdraagt. Wij gaan met een korte bak rijden

Wil je een lange bak gebruiken en de motor niet continue op zn tenen laten lopen, heb je wel een 80 pk nodig of flink wat koppel, wat met een standaard blok niet lukt.

Mss dat een kleinere band de gearing wat verkort, maar ik heb mn twijfels.
Een halflange bak heeft weliswaar andere bakverhoudingen, maar qua eindreductie maakt het bar weinig uit

Cheers Renka


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: Dave op December 23, 2015, 18:10:32
In de bus van mijn schoonvader zit een 1641 met een lange bak,persoonlijk vind ik dat je vermogen te kort komt.
Voor een 1641 zou ik kiezen om een korte bak te monteren want met die lange bak schakel je je helemaal scheel als je een aantal heuveltjes tegen komt.


Titel: Re:1641 ervaringen only!!
Bericht door: classic line op December 23, 2015, 19:11:38
ik heb een half lange irs bak en ben er zeer tevreden over


SimplePortal 2.3.2 © 2008-2010, SimplePortal