Spijlbussen.nl

Spijlbus techniek => Brandstof , verwarming en uitlaat systemen => Topic gestart door: Berrie120 op Augustus 09, 2009, 19:22:34



Titel: motor afstellen
Bericht door: Berrie120 op Augustus 09, 2009, 19:22:34
Hoi,

Ik heb een beetje hulp nodig.

Mijn stroomverdeler lekte olie, dus verdeler eruit en een nieuw keerringetje geplaatst.
Nu slaat de motor niet meer aan. Moest ook de bevestigingsring vervangen die was op.


Veel tegenstrijdige info overal.
Eerst het nokvolgertje in het blok evenwijdig met de krukas poelie gezet zoals in de VW boeken.
Motor niet aanslaan.

Verdeler 180Graden verdraaid, ik zal wel niet opgelet hebben.
OOk niet aanslaan.

MMM,
Op keversite een stukje info gelezen met de nokvolgertje evenwijdig met de carterhelften dus 90 graden verdraaid.
Motor niet aanslaan, ook deze met 180graden verdraaid wederom geen rake klap ertussen.


MMM,
cilinder 1, bougie eruit, schroevendraaier erin en op hoogste punt gezet.
stroomverdeler geplaatst in deze stand, goede hoop maar wederom niet starten.
180 gradendraaiing hilep hierbij ook niet.

Dan het merk teken op hoogste punt en wederom de bovenstaande acties vruchteloos.

Ik heb een 1500 motor  motornummer BH 681575.
Bougies vonken nog allemaal naar massa bij testen.

ik weet het even niet meer.   :-( :-(
het is een kontaktpuntjes vrije stroomverdeler lijkt op een 009




Titel: Re: motor afstellen
Bericht door: Renka op Augustus 09, 2009, 19:40:32
ik heb je 2 linken gestuurd via gewone mail
 
cheers


Titel: Re: motor afstellen
Bericht door: Berrie120 op Augustus 09, 2009, 19:45:23
ik heb je 2 linken gestuurd via gewone mail
 
cheers

Euhm wil je ze ff vertalen dan, want zo kom ik er nog niet uit.


Titel: Re: motor afstellen
Bericht door: Ficus op Augustus 09, 2009, 22:40:36
Ben je hier wel wat mee?

Het is echt een geweldige site...

http://www.aircooledtech.com/ (http://www.aircooledtech.com/)


Titel: Re: motor afstellen
Bericht door: Berrie120 op Augustus 10, 2009, 00:08:06
Ben je hier wel wat mee?

Het is echt een geweldige site...

[url]http://www.aircooledtech.com/[/url] ([url]http://www.aircooledtech.com/[/url])


http://www.aircooled.net/gnrlsite/resource/articles/instdist.htm (http://www.aircooled.net/gnrlsite/resource/articles/instdist.htm)

hier staat het goed uitgelegd, alleen zal ik wel wat verkeerd doen. :-(


Titel: Re: motor afstellen
Bericht door: Hans op Augustus 10, 2009, 17:08:08
Soms gebeurt het dat bij een revisie het asje van de stroomverdeler verkeerd gemonteerd wordt. Dit is heel moeilijk eruit te halen: meestal worden dan de bougiekabels verstoken zoadat e.e.a. weer klopt.
Als dan de merktekens op de poulie ook nog niet kloppen is het bijna onmogelijk om e.e.a. nog  lopend te krijgen.

Hier een manier om e.e.a. van start af te controleren.
Draai bougie nr 1 eruit (nr staat aangegeven op de motorbeplating)
We halen nu het kleppendeksel aan de andere zijde (3-4) los. De kleptuimelaars van cilinders 3 en 4 worden nu zichtbaar.
Draai de motor rond totdat de zuiger van nr 1 bovenin staat. (Meten door een stokje of beklede schroevendraaier in het bougiegat te steken. Wel uitkijken dat dit niet klem komt te zitten!)
Op het moment dat de zuiger van cilinder 1 bovenin en moet ontsteken gaan de kleppen van cilinder 3 wisselen: We zien dan de kleptuimelaars van nr 3 beide bewegen. Dit is het BDP van cilinder 1:  Dat is ongeveer het moment dus dat de bougie van cilinder 1 moet vonken: Als cilinder 1 bovenin komt en de kleptuimelaars van cilinder 3 bewegen niet, dan moet je de motor één omwenteling verder doordraaien.

Op dit moment:
Staat het bdp merkteken van de poulie gelijk met de carternaad. (zo niet, met typex een merktekentje maken)
* in de verdeler wijst de rotor richting  bougiekabel cilinder 1 (let ook op de verdelerkap of de kabel goed zit)
*Punten moeten nu verbreken
*Bougie  cilinder 1 moet vonken

Eventueel kunnen we nu controleren of alle kabels goed zitten. Op de dynamosteun vinden we de ontstekings-volgorde:( 1-4-3-2) Cilinder 1 hebben we bepaald: Na een halve omwenteling komt dan de volgende cilinder aan de beurt voor ontsteking; na weer een halve omwenteling weer de volgende: Dus na 2 volle omwentelingen zijn we weer aangeland bij cilinder 1.

We kunnen op deze manier de ontsteking ongeveer op zijn plaats zetten: Alle kabels zitten nu ook goed: De motor zal nu waarschijnlijk gewoon starten. Wel eerst alles weer terug monteren Alles wat nu nodig is, is de ontsteking exact op tijd zetten. 


Titel: Re: motor afstellen
Bericht door: Berrie120 op Augustus 10, 2009, 17:51:16
Hans bedankt, voor je uitleg.

Dat van de 3,4 de cilinder is handiger als 1 en 2 de cilinder losmaken en daar BDP bekijken.
Ik heb er vanacht eens goed over na liggen denken en ben tot de conclusie gekomen dat mijn krukaspoelie wel eens niet goed kan staan. En die heb ik eigenlijk steeds als referentie aangehouden.

Straks eens van voren af aan beginnen.
En bij moeders een potje tipex weghalen. :-D

Nadeel is dat ik niet weet wat voor ontsteking ik heb.
Ik heb geen kontaktpuntjes, wel een vacuumdoosje een vreemd braziliaans onleesbaar ontsteekkastje tegen mijn linker spatbord en mijn bougiekabels zitten 90 graden verdraaid zoals bij een 009.





Titel: Re: motor afstellen
Bericht door: Berrie120 op Augustus 10, 2009, 20:16:44
Bougie verwijderd cilinder 1.
Kleppendeksel cilinder 3 en 4 los gemaakt.
Stroomverdeler losgemaakt.

Cilinder 1 op hoogste punt gezet, waarbij 3 en 4 de tuimelaars beide bewegen.
Dit kwam gelukkig toch overeen met de krukas poelie markeringen op de carterhelften.

Nu de stroomverdeler in het blok gestoken, waarbij de rotor naar de eerste cilinder wijst in de verdelerkap.
Ontsteek volgorde van verdelerkap draairichting naar bougies is 1,4,3,2  zoals ook op de dynamo steun staat.

En zo had ik het ook eerder gemonteerd.

Bougies vonken,
brandstof krijgt hij ook.

Slaat nog steeds niet aan.
Accu is nu leeg, laadt nu bij,

 #-o #-o


was het maar een diesel






Titel: Re: motor afstellen
Bericht door: Hans op Augustus 11, 2009, 14:35:58
De tuimelaars van cilinder 4 zijn niet belangrijk. Althans niet voor het bepalen van het BDP van cilinder 1. Alleen kijken naar nr 3! Bij BDP van nr 1 moeten de inlaat en uitlaatklep van cilinder 3 het van elkaar overnemen: de ene klep sluit zich terwijl de andere zich opent. Op het moment dat beide (inlaatklep en uitlaatklep van cilinder3) dus half open staan staat cilinder 1 precies bovenin.  Klopt dit?!

Hans


Titel: Re: motor afstellen
Bericht door: Berrie120 op Augustus 11, 2009, 14:51:37
Ben nu met mijn zwager bezig is auto monteur.

Ik had alles perfect op tijd staan, we zijn nu storing aan het zoeken.
kleppen zojuist gesteld, kontakten rotor iets opgeschoond, vaccuum gestest op vervroeging,
Hij vonkt en krijgt brandstof.  :-(

hopelijk zo meer nieuws,


Titel: Re: motor afstellen
Bericht door: Snader op Augustus 11, 2009, 16:42:14
draaid de rotor wel rond als je hem start? misschien dat de ontsteking niet helemaal goed zit?


Titel: Re: motor afstellen
Bericht door: Berrie120 op Augustus 11, 2009, 16:52:30
ja draait netjes rond,


We proberen nu de zundverteilerantriebwelle eruit te halen.
Dat is de aandrijving van de stroomverdeler,

deze nokken staan niet volgens het boekje haaks op de krukaspoelie op BDP eerste cilinder.


Titel: Re: motor afstellen
Bericht door: Renka op Augustus 11, 2009, 18:05:37
ja draait netjes rond,


We proberen nu de zundverteilerantriebwelle eruit te halen.
Dat is de aandrijving van de stroomverdeler,

deze nokken staan niet volgens het boekje haaks op de krukaspoelie op BDP eerste cilinder.

het zou idd kunnen dat bij het uittrekken van de verdeler de aandrijving is meegekomen en verkeerd terug is gevallen !


Titel: Re: motor afstellen
Bericht door: Berrie120 op Augustus 11, 2009, 18:56:35
Zundverteilerantriebwelle

(http://img266.imageshack.us/img266/2273/dsc04774w.jpg)

deze op de juiste plaats gezet, maar dat maakte verder niets uit.
nog steeds niet starten lopen alleen mijn vacuum zit nu veiliger vanaf de vs-naar.

vonk, benzine, optijd niet lopen.
Lucht?

yep,
carburatuer eraf gehaald en wat bleek de luchtklep zat vast.

had dus helemaal niets met ontsteking te maken, ongelukkige samenloop van omstandigheden.



Titel: Re: motor afstellen
Bericht door: Theo op Augustus 11, 2009, 19:05:38
Let wel op met dat asje, onderin bij het asje ( dus in het blok ) liggen 2 shims (ringen) ter opvullingen. Dus bij het as eind waar ook dat olie groefje zit. Kan op foto niet zien of de ringen er nog op zitten of in het blok zijn blijven zitten ( of gevallen zijn )
Bij het eruit trekken van het asje zouden die ringen in het blok kunnen vallen. :-(


Titel: Re: motor afstellen
Bericht door: Berrie120 op Augustus 11, 2009, 19:26:55
Let wel op met dat asje, onderin bij het asje ( dus in het blok ) liggen 2 shims (ringen) ter opvullingen. Dus bij het as eind waar ook dat olie groefje zit. Kan op foto niet zien of de ringen er nog op zitten of in het blok zijn blijven zitten ( of gevallen zijn )
Bij het eruit trekken van het asje zouden die ringen in het blok kunnen vallen. :-(


Klopt, er zat maar 1 ring in en die bleef in het blok.
Weet je hoe dik die ring moet zijn, ik heb er 1 in van 0,5 mm dik.



Titel: Re: motor afstellen
Bericht door: Theo op Augustus 11, 2009, 19:49:50
Nee heb die ringen eigenlijk nooit gemeten maar er zitten er normaal altijd 2.
Zien er gevoelsmatig ongeveer 0,5 mm dik uit.

Maar heb je wel 1 ring naar boven meegetroken omdat je weet dat ie 0,5 dik is ?


Titel: Re: motor afstellen
Bericht door: Renka op Augustus 11, 2009, 20:09:22
wat bedoel je met luchtklep Berrie ?


Titel: Re: motor afstellen
Bericht door: VolksWouter op Augustus 11, 2009, 20:10:06
Ik denk dat zijn choke klep dicht bleef staan.


Titel: Re: motor afstellen
Bericht door: Berrie120 op Augustus 11, 2009, 21:58:48
@Theo,

ja heb die ring er later uitgehaald, omdat in de reparaturleitfaden stond dat je die op verschleis moet controleren.
Afijn hij zag er netjes uit zonder gekke dingen erop. Helaas kon ik niet vinden hoe dik hij mag/moet zijn.

@Renka,
Deze dieselhead bedoelde dus idd de chokeklep.
Ik zocht ook al de LMM en de EGR klep maar dat zit er allemaal niet op.  :-D

Maar hij loopt nog niet lekker,
Houdt in bij gas geven en eenmaal op toeren knalt hij als een idioot in de uitlaat bij gas loslaten.
Normaal zou ik zeggen iets meer turbodruk en iets minder diesel.

Ik zal nu eerst eens het tijdstip anders zetten, met de hand en op het oor.
Vanmiddag met de stroboscoop afgesteld, maar die gooide ik vroeger ook al snel overboord.

Ik lees veel over dat deze luchtgekoelde motoren zo gevoelig zijn voor warmte en dat ontsteking etc etc allemaal heel goed moet staan.

Je probeert dus in eerste instantie zoals de boeken af te stellen.
Maar ik mis het gevoel nog met dit soort motortjes.


Titel: Re: motor afstellen
Bericht door: Renka op Augustus 11, 2009, 22:03:20
Blij dat je het gevonden hebt ! Laat de motor effe goed afstellen door een kenner idd

cheers


ps een duitse vriend van me, ja er bestaan er een paar  :laughing11: , noemde mijn diesel eens een fahrbares zentralheizung  ::D


SimplePortal 2.3.2 © 2008-2010, SimplePortal