Spijlbussen.nl

Spijlbus techniek => Brandstof , verwarming en uitlaat systemen => Topic gestart door: kermie op Augustus 07, 2007, 09:49:05



Titel: Benzine
Bericht door: kermie op Augustus 07, 2007, 09:49:05
Weet iemand of je bij de benzine in Amerikaanse bussen loodvervanger toe moet voegen? Of is Euro98 voldoende? Ik heb ergens gelezen dat de kleppen van de Amerikanen zijn voorbereid op loodvrije benzine, maar weet het niet zeker..


Titel: Re: Benzine
Bericht door: VolksWouter op Augustus 07, 2007, 09:53:37
Vanaf 1965 gebruikte VW in zijn 1600cc motoren altijd loodvrije cilinderkoppen.


Titel: Re: Benzine
Bericht door: kermie op Augustus 07, 2007, 09:55:00
Thanks, en in een 1500?


Titel: Re: Benzine
Bericht door: the bus driver op Augustus 07, 2007, 21:13:21
ik zou gewoon 95 tanken, dat is mij toch ook aangeraden en daar rijd ik toch altijd mee, zonder problemen.


Titel: Re: Benzine
Bericht door: Aloha Beach Cruiser op Augustus 08, 2007, 08:56:29
ik ook, en volgens mij staat het ook in de onderhouds boekjes, dat deze modellen op alle soorten benzine lopen... (geen diesel natuurlijk  :-D)


Titel: Re: Benzine
Bericht door: Tophotrod op Augustus 27, 2007, 16:35:58
Rij altijd al Euro 95....maak niet uit uit welk jaar het blok komt naar mijn idee


Titel: Re: Benzine
Bericht door: ploon op Augustus 28, 2007, 10:06:37
euro 95


Titel: Re: Benzine
Bericht door: ovaal55 op Augustus 28, 2007, 12:19:27

Op mijn 65er ambulance , met Volkswagen revisie 1500cc motor (van ergens na 65 dus), heeft een sticker op benzineklepje waarop duidenlijk staat dat er niet loodvrij getankt moest/mocht worden. En ik neem eigenlijk aan dat deze voertuigen volgens fabrieks instructies onderhouden werden.

Zelf tank ik, waar mogelijk, daarom toch maar loodhoudend.

Erik


Titel: Re: Benzine
Bericht door: Samba '66 op Augustus 28, 2007, 12:49:01
Ik heb ook een VW revisie motor uit jan-67 1500cc.

Ik tank bij voorkeur euro 98, soms euro 95. Ik doe er in ieder geval altijd loodvervanger bij.


Titel: Re: Benzine
Bericht door: Tophotrod op Augustus 28, 2007, 16:07:35
Mmmm 98 is duurder en waarom zou je dat tanken??


Titel: Re: Benzine
Bericht door: Samba '66 op Augustus 29, 2007, 22:52:15
Mmmm 98 is duurder en waarom zou je dat tanken??

Is me ge-adviseerd....ik heb gehoord dat je met 95 het risico loopt dat je kleppen speling te snel te groot wordt (met alle gevolgen van dien). Ik heb niet echt de mogelijkheid om dit regelmatig te controleren.


Titel: Re: Benzine
Bericht door: Tophotrod op Augustus 31, 2007, 12:32:06
Klepspeling controleren is niet al te moeilijk en vergt niet al te vele tijd. Ik zou zeggen, kleppen stellen, euro 95 tanken en controleren of je klepspeling snel te groot wordt. Zo ja...98 tanken, zo nee 95 tanken.

Mmmm 98 is duurder en waarom zou je dat tanken??

Is me ge-adviseerd....ik heb gehoord dat je met 95 het risico loopt dat je kleppen speling te snel te groot wordt (met alle gevolgen van dien). Ik heb niet echt de mogelijkheid om dit regelmatig te controleren.


Titel: Re: Benzine
Bericht door: spijbel op September 23, 2007, 22:16:41
Benzine met octaan 98 of hoger is voor motoren met een hogere compressie in de cilinders. Aangezien er bij Luchtgekoelde motoren over het algemeen geen hogere compressie is dan 10 hoef je geen octaan 98 te tanken. Daarin tegen of er loodvervanger gebruikt moet worden, weet ik niet.
Het hogere octaan gehalte is, voor zover het mij bekend is, voor motoren met een hoge compressie. Zodat deze niet voortijdig tot verbranding wordt gebracht.

Dus gewoon 95 tanken :-), eventueel met loodvervanger.


Titel: Re: Benzine
Bericht door: Sander op September 28, 2007, 19:06:54
Ik ook euro 95, gaat prima.


SimplePortal 2.3.2 © 2008-2010, SimplePortal