Spijlbussen.nl

Spijlbus techniek => Wielen en remmen => Topic gestart door: Area51 op April 23, 2007, 14:01:13



Titel: Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: Area51 op April 23, 2007, 14:01:13
Zo, woensdagavond 18 April Wout's paneltje ook op 5x130 steek gezet 8-)

De hardware.. 944 wielnaven, 944 schijven (282mm, 20mm dik), Boxster achteremklauwen, lagerspacerkit,
nwe wiellagers en de remklauwadapters.
(http://img137.imageshack.us/img137/6917/114001.jpg)

Na demontage van de 5x205 trommel blijft er een kale astap over, identiek aan die van een T2a (t/m '70)
(http://img21.imageshack.us/img21/5143/114003.jpg)

Hier is de remklauwadapter op het fuseestuk gemonteerd.
(http://img148.imageshack.us/img148/5880/79896419dz3.jpg)

Na montage van de naaf op de astap kunnen de gaten voor de bevestiging van de remklauw geboord en
getapt worden. De wiellagers zijn vervangen, en onder de nieuwe lagers worden dus de aluminium ringetjes
gelegd, dit om het lengteverschil in de astap (Porsche is dus korter en anders kan je het lager niet goed
opspannen) op te vangen. Vandaar ook de plattere vetkeerring, enerzijds om tussen het binnen en buiten-
lager meer ruimte krijgen (een bus heeft een 1cm langere astap) en anderzijds om aan de fusseestukkant
ruimte te krijgen voor de remklauwadapter, die is 5mm dik.
(http://img148.imageshack.us/img148/5773/98201068if4.jpg)

Hier zit de remklauw op z'n plek .. de standaard remleiding pastte zo in de klauw.
Op termijn komt er een Goodridge remleiding set onder, en wordt er een rembekrachtiger gemonteerd.
(http://img151.imageshack.us/img151/9468/45452952qu4.jpg)

En hier zit de 4,5x15 met 165/50x15 band gemonteerd .. komt nog iets verder naar binnen dan met z'n
orgineel 15"stalen spijlbusvelgen. Er moesten wel wat aan de binnenzijde van de velgen gladgeslepen
worden, maar de remklauw loopt nu net vrij !!
(http://img379.imageshack.us/img379/5884/31870146ic2.jpg)


Titel: Re: Porsche remmerij onder een spijlbus
Bericht door: vwspijlbus op April 23, 2007, 15:51:12
Ziet er weer overzichtelijk uit allemaal!
De kans op dit soort situaties is weer een stukje kleiner:
(http://img263.imageshack.us/img263/9658/1049687ui9.jpg)

Als ik 't goed begrijp is deze remmerij-upgrade nog niet mogelijk bij een standaard 14 inch velg, toch?


Titel: Re: Porsche remmerij onder een spijlbus
Bericht door: VolksWouter op April 23, 2007, 16:04:19
Hahahahaaa , waar heb je die foto nou weer vandaan gehaald?

Frank , zoals je kunt zien heb ik geen bus wielen meer . Ik ben overgestapt op Porsche steek 5X130 , deze wielen zitten origineel onder een Porsche 912. Mijn velgen zijn afgestempeld op Maart 1967 , mooi periode correct getuned toch?
De remmerij past ook maar net in deze velgen. We hebben de ventiel uitsparing en de lasnaden van het hart dunner moeten slijpen omdat het anders aanliep.


Titel: Re: Porsche remmerij onder een spijlbus
Bericht door: vwspijlbus op April 23, 2007, 19:11:49
Hahahahaaa , waar heb je die foto nou weer vandaan gehaald?

Ik dacht wel dat deze foto je op de een of andere manier zou aanspreken.
Hij stond hier (http://www.nu.nl/rubriek/928784/700) tussen.
Frank , zoals je kunt zien heb ik geen bus wielen meer . Ik ben overgestapt op Porsche steek 5X130 , deze wielen zitten origineel onder een Porsche 912. Mijn velgen zijn afgestempeld op Maart 1967 , mooi periode correct getuned toch?
De remmerij past ook maar net in deze velgen. We hebben de ventiel uitsparing en de lasnaden van het hart dunner moeten slijpen omdat het anders aanliep.

Bedankt voor de toelichting!


Titel: Re: Porsche remmerij onder een spijlbus
Bericht door: Ron op Mei 20, 2007, 22:09:59
Ziet er goed uit Wouter.Misschien is een korte schriftelijke toelichting op de foto´s niet verkeerd, voor de liefhebbers.Ik mis op de foto´s nog de remdrukverdeler, zit die er wel onder ?


Titel: Re: Porsche remmerij onder een spijlbus
Bericht door: spijl63 op Mei 20, 2007, 22:37:30
Mooi man...ben jaloers...

Die slang links komt die van de bekrachtiger? En waar gaat ie heen? Naar dat opvul stuk net onder je carburateur?


Titel: Re: Porsche remmerij onder een spijlbus
Bericht door: VolksWouter op Mei 20, 2007, 23:47:31
Ik had in mijn pauze niet genoeg tijd om erook een verhaal bij te tikken , het is nu even rustig en nou kan het.

-De remdrukverdeler zit gemonteerd onder het dekseltje waar normaal je rem vloeistof potje zit .
-Ik heb van een laat type kever een remvloeistof reservoir gekocht en deze zit in de reservewielbak binnen in de auto.
-Ik heb als vacuumleiding , hydrauliek slang gebruikt met een inwendige diameter van 10mm. Verder zit er een vacuumklep tussen van een Golf 2 om restdruk te houden voor de bekrachtiger.
-Omdat de trommel van de rembekrachtiger groot is heb je bij een spijl last dat je koppelingskabel en je handremkabel tegen de trommel aan gaan lopen. Ik heb dit simpel opgelost door er 6mm benzine slang om heen te schuiven.

Mooi man...ben jaloers...

Die slang links komt die van de bekrachtiger? En waar gaat ie heen? Naar dat opvul stuk net onder je carburateur?

Type G heeft voor mij een opvulstuk gemaakt omdat ik niet genoeg tijd meer had om de twee enkele 30mm carburateurs erop te zetten.



Titel: Re: Porsche remmerij onder een spijlbus
Bericht door: ice op Mei 21, 2007, 10:07:06
ziet er erg goed uit!! 8-)
Die remklauw adapters zijn die ergens te krijgen of is dat altijd eigen maak?? :?:


Titel: Re: Porsche remmerij onder een spijlbus
Bericht door: Area51 op Mei 21, 2007, 11:18:33
Die adapters worden (al naar gelang de remschijf, remklauw, wielnaaf en wielkeuze) op maat gemaakt.


Titel: Re: Porsche remmerij onder een spijlbus
Bericht door: classic line op Mei 22, 2007, 16:39:30
misschien een domme vraag maar waarom hebben jullie allebij geen stuurdemper er onder zitten

of hebben jullie de beugel nog niet om gelast :?:

gr mike


Titel: Re: Porsche remmerij onder een spijlbus
Bericht door: ice op Mei 23, 2007, 20:15:08
met deze opstelling/aanpassingen maakt het niet uit of je standaard spindels of verlaagde spindels heb??


Titel: Re: Porsche remmerij onder een spijlbus
Bericht door: VolksWouter op Mei 31, 2007, 15:50:21
Ik rij op dropped spindles en het enige wat hierdoor verandert is dat je wielbasis 1cm per kant smaller word.
In eerste instantie leek het erop dat ik met 944 naven iets breder zou worden ,maar dat is ook smaller geworden.
In totaal ben ik 2,6cm smaller , 1,3cm per kant en er is niets met mijn as gebeurt.


Titel: Re: vraagje rembekrachter
Bericht door: 63-cabrio op Juni 11, 2007, 13:54:27
Zo, woensdagavond 18 April Wouter's paneltje ook op 5x130 steek gezet  8-)



Vraagje MBT rembekrachtiger

Waar haal jij je vacuum vandaan bij de 36 dell's

Bedankt voor je reactie



Titel: Re: vraagje rembekrachter
Bericht door: Area51 op Juni 11, 2007, 14:40:55
Citaat van: 63-cabrio
Waar haal jij je vacuum vandaan bij de 36 dell's

Op mijn SO42 (met dubb. 36 Dell Orto's) heb ik in het inlaatspruitstuk bij cilinder 3 en 4
een gat geboord en getapt, en op Wouter's bus met enkele carb hebben we een plaatje
tussen de standaard carb en het inlaatspruistuk gemaakt, met een pijpje eraan om het
vacum af te tappen.



Titel: Re: Porsche remmerij onder een spijlbus
Bericht door: ice op December 15, 2007, 05:00:49
Hey area51

ik ben een beetje de spulletjes bij elkaar aan het verzamelen. naven en schijven heb ik al maar
waarom is er gekozen voor boxter remklauwen, en niet voor bv 964 of 944 turbo remklauwen.
mij lijkt dit makkelijker ivm de adapters maken
k heb er niet veel verstand van, dus neem me dat niet kwalijk :confused1:
welke zijn de beste om hiervoor te gaan nemen?


Titel: Re: Porsche remmerij onder een spijlbus
Bericht door: Area51 op December 15, 2007, 16:12:49
Nee, het is precies andersom ice .. de Boxsterremklauwen zijn radiaal bevestigt, en daardoor veel makkelijker pas te maken dan een 964 of (dure) 944 turboklauw. En daar komt bij dat je voor de prijs van een nieuwe boxsterklauw geen goeie 964/ 944 klauw kunt vinden, want in 9 van de 10x moeten die ook nog eens een keertje gereviseert worden.


Titel: Re: Porsche remmerij onder een spijlbus
Bericht door: ice op December 15, 2007, 23:01:53
aha, kijk zo leer ik weer eens wat! :-D
dan ga ik op zoek naar de juiste remklauwen


Titel: Re: Porsche remmerij onder een spijlbus
Bericht door: Renka op December 16, 2007, 10:55:49
Alain, wat is een redelijke prijs voor boxterklauwen ? :-k


Titel: Re: Porsche remmerij onder een spijlbus
Bericht door: VolksWouter op December 16, 2007, 13:01:36
Alain, wat is een redelijke prijs voor boxterklauwen ? :-k

Ik heb ongeveer 550- betaald voor twee nieuwe klauwen en 85- voor de boxster remblokken.


Titel: Re: Porsche remmerij onder een spijlbus
Bericht door: Renka op December 16, 2007, 16:29:35
das niet verkeerd denk ik Wouter, ik heb ze alleen nog maar veel duurder gezien.

Kan je me vertellen naar welke type nummers ik moet zoeken ?
de gewone rode 4 pots zijn ook erg mooi, zijn daar ook typenummers van bekend ?


Titel: Re: Porsche remmerij onder een spijlbus
Bericht door: Area51 op December 16, 2007, 21:20:19
De Boxster achterremklauw heeft als voordeel dat de remschijf -achter- van een Boxster nagenoeg dezelfde afmeting heeft als de makkelijk toe te passen 944 schijfremmen, en die kunnen weer met vrij weinig moeite met de 944 wielnaaf op de spijlbusastap gemonteerd worden. 'Nadeel' is dat die eerste type Boxsterklauwen alleen in het zwart/blauw leverbaar zijn. Maar goed, je haalt gewoon bij de Halfords zo'n busje remklauwrood, en kliedert ze in die kleur. Vanaf de BoxsterS zijn de klauwen wel 'in kleur' leverbaar, maar komt de schijfdikte niet meer overeen met een 944 remschijf. Gebruikt 'doen' Boxsterklauwen tussen de 150 en 175 euro, voor een paar tientjes meer hebbie gelijk nieuwe. De Boxsterklauwen zijn leverbaar via www.karrera.net, waar je trouwens ook Flat4 onderdelen kunt aanschaffen.

O ja, Boxster begint met onderdeelnummer 986, en dat nummer wordt ook gebruikt op eerste typen 996 (911 vanaf bouwjaar 1996)


Titel: Re: Porsche remmerij onder een spijlbus
Bericht door: Renka op December 17, 2007, 19:24:45
Kijk zukke berichies hebbie wat an  ::D

thanks Alain


Titel: Re: Porsche remmerij onder een spijlbus
Bericht door: Snader op Januari 29, 2008, 13:18:14
lees ik het nou goed dat de naaf van een 944 gewoon op de spindel past van de spijlbus?


Titel: Re: Porsche remmerij onder een spijlbus
Bericht door: Area51 op Januari 29, 2008, 13:38:34
Nee, het is geen pluk ent plee.

De astap van een 944 is kwa diameters wel identiek aan de busastap van 1963 - 1979,
maar de astap van de 944 is 10mm korter. De lagers kun je dus niet 'opspannen'. Door
nou de wiellagers uit de 944 naaf te vissen, en er -per lager- een 5mm spacertje onder
te leggen win je die 10mm weer terug. Je zult alleen een plattere achterste verkeering
moeten monteren, maar een beetje lagerboer heeft die gewoon liggen.


Titel: Re: Porsche remmerij onder een spijlbus
Bericht door: Snader op Januari 29, 2008, 16:25:34
oke, dan ga ik volgende week ff een setje naven kopen


Titel: Re: Porsche remmerij onder een spijlbus
Bericht door: blownbus op Oktober 07, 2008, 19:06:52
Hoi....

Ik zal me even voorstellen Erwin ...ik ben de broer van Eric Blom......ja die ook met die porsche klauwen op z,n bus!!(weet alain wel!!). Ik ben momenteel ook bezig om een porsche 4 zuigerklauwen set te monteren op m,n spijl.....ik kwam er alleen achter dat de lagers van de porsche 944 naven er in twee maten waren...nl vr en na 1986.....ik  weet alleen niet welke ik nu moet hebben. Kan iemand mij aan die info helpen?

Erwin Blom


Titel: Re: Porsche remmerij onder een spijlbus
Bericht door: Area51 op Oktober 07, 2008, 20:01:55
Erwin, welkom !!

De wielnaven die je moet hebben komen van een 944 van de bouwjaren 1983 - 1985.
Wielnaven een 944 van 1986 hebben een remschijf die over de naaf valt, ipv de montage
met 5 bouten/moeren aan de achterzijde van de wielnaaf.
Die naven (944 van 1986 en verder) worden vaak als 944S naven aangeduid, en zitten
ook op de eerste Turboos.
Voorts passen die naven ook alleen op spindles van 1963 - 1967, of -zoals je broer op
z'n crew cab heeft- op T2a fuseestukken.
De astap is trouwens gelijk vanaf 1963 t/m 1979, alleen voor de spindles van '63 t/m '70
(ja,dus ook de eerste trommelrem T2a's) is een passens remklauwadapterkitje leverbaar,
daarna wordt het 'custommade'
http://www.xposure.nl/phpBB/viewtopic.php?t=498 (http://www.xposure.nl/phpBB/viewtopic.php?t=498)

Anders kom je een keertje met Eric Blom een bakkie halen op de maandagavond. Neem ik
de westy mee, kun je daar ff een blokje mee om :-D


Titel: Re: Porsche remmerij onder een spijlbus
Bericht door: smartdriver op Februari 06, 2009, 16:56:44
Nou, omdat ik niet goed verder kom met serieuze remmen in een crowes feet velg moet ik mijn wensen maar aanpassen. :-(
Over het hele web heen is niets te vinden, op CSP na dan, wat er in zou kunnen passen.
Om nou een beetje in stijl te blijven, ga ik geen O**L spul onder mijn trots plodderen. :-"
Mijn wens blijft wel om met stalen velgen te blijven rijden, sorry :toothy9:

Tja, dan blijft er niets anders op dan de 205 steek te verlaten en gaan voor de wat meer gebruikelijke opstellingen met bv de Porsche steek.
Dan blijf je meteen hier hangen voor het remverhaal :-D

Ik weet niet wat er allemaal te regelen valt, maar de Porsche 944 remmen rondom zie ik wel zitten.
Vooras is bekend, T2a fusees, dus bovenstaand verhaal zou moeten werken.
Achter gaat de bus op IRS met keverarmen naar de belevenissen van Alain.

Om achter over te stappen op 944 remmen is ook al bekend hoe, zie:http://www.vwbuggy.nl/944schijfremmen.htm

Voordat ik mij heftig in de kosten ga steken, waar vind ik dit allemaal, ja op K*****a.net.
Nou ben ik niet zo handig met die PDF-ers.
Slingert er hier toevallig misschien al een partslist rond met daarop de desbetreffende onderdelen voor de ombouw en eventueel de prijzen?


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: VolksWouter op Oktober 29, 2011, 16:10:10
Ik kreeg van Spijl63 de vraag of ik foto's hebt van de rembekrachtiger.
Alle foto's welke ik nog heb kunnen vinden plaats ik hier:

(http://farm7.static.flickr.com/6047/6291679330_932c022875_b.jpg)

1500cc H-motor met Vacum leiding aansluiting vulstuk onder de carburateur. Op de foto is ook de terugslag klep te zien welke van een Golf 2 afkomt.
(http://farm7.static.flickr.com/6058/6291679390_3fc78de2f1_b.jpg)

T2B rembekrachtiger met dubbelwerkende hoofdremcilinder en Goodridge staal ommantelde stalen remleidingen. De is vooraf in een T-stuk geperst zodat er vanaf de hoofdremcilinder met 1 leiding gebruikt word voor de voorste twee remklauwen.
(http://farm7.static.flickr.com/6221/6291159151_9e124ff9fa_b.jpg)

(http://farm7.static.flickr.com/6109/6291159093_e35b4dd308_b.jpg)

(http://farm7.static.flickr.com/6229/6291679146_fd8e1ccb34_b.jpg)


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: spijl63 op December 06, 2011, 20:56:36
Ben aan het zoeken geweest en vond nog meer fotos op het net, deze komen van the samba af:

(http://thesamba.com/vw/gallery/pix/203667.jpg)

(http://thesamba.com/vw/gallery/pix/203668.jpg)

(http://thesamba.com/vw/gallery/pix/203669.jpg)

(http://thesamba.com/vw/gallery/pix/203670.jpg)


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: spijl63 op Januari 16, 2012, 20:09:16
http://farm7.static.flickr.com/6058/6291679390_3fc78de2f1_b.jpg (http://farm7.static.flickr.com/6058/6291679390_3fc78de2f1_b.jpg)

Wat is wijsheid... moet die terugslag klep nu bij de motor of helemaal bij de rembekrachtiger??


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: Berrie120 op Januari 16, 2012, 20:37:44
Ik heb hem bij de motor, en gaat nog steeds goed.


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: Renka op Januari 16, 2012, 20:49:30
en daar hoort ie ook  :-D zo dicht mogelijk biju het spruitstuk


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: VolksWouter op Januari 17, 2012, 19:37:16
en daar hoort ie ook  :-D zo dicht mogelijk biju het spruitstuk

En dat klopt ,want anders moet je steeds de gehele leiding opnieuw vullen met vacum.
Dit kan de rembekrachtiging en het stationair toerental benvloeden.


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: Humby op Januari 17, 2012, 20:36:07
Bij een 911(996, 997, 991) en Boxster/ Cayman zit deze klep nochtans vlak aan de remservo... :-k

Aircooled greetz,

Humby 8-)


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: Berrie120 op Januari 17, 2012, 21:55:24
vullen met vacum.

 #-o


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: Bianca & Dimitri op Januari 17, 2012, 22:02:05


Is toch normaal, daar heb je toch flesjes vacum vloeistof voor  :-?

(http://www.vaculess.com/wp-content/uploads/2011/07/IMG_0256.jpg)

of zoiets  :-k

(http://www.impotentie.nl/images/pomp.jpg)

Je moet toch echt niet googlen op vacuum fles pomp  :-?


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: Samba '66 op Januari 18, 2012, 08:16:15

Ach ja, zo schreven ze hier laatst een definitief concept........


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: B op April 28, 2013, 20:31:45
vandaag even de boxter klauwen op mijn dubbelcabine gemonteerd, met dank aan volksprojects voor het maken van een adapter voor op de 944 spindels, nu de empi achterremschjven even vervangen voor een 944 set met boxter klauwen

(http://www1.picturepush.com/photo/a/12804964/640/12804964.jpg) (http://nl.picturepush.com/public/12804964)



Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: Renka op April 28, 2013, 22:31:27
 :glasses2:


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: B op Mei 04, 2013, 11:45:17
nu met wiel

(http://www4.picturepush.com/photo/a/12846897/640/12846897.jpg) (http://nl.picturepush.com/public/12846897)


:glasses2:


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: JT1 op Mei 04, 2013, 14:09:53
VET  8-),

... achterkant ook al klaar?? Heb je die met tussenassen of met pendelassen en met korte of brede wielbasis??

Lijkt een vooras van Wagenswest? Heb je daar ook de spindels van?

Sorry voor alle vragen hoop dat je deze wil beantwoorden :-D



Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: B op Mei 04, 2013, 15:55:21
ja is een complete as van wagenswest met 944 spindles en remmen, achter heb ik een straight axel, heb er achter al wel schijfremmen op zitten maar wil deze ombouwen naar 944 met boxter klauw, wagenswest heeft hiervoor een kant en klare set maar heb Erwin van Volksprojects even gevraagd er 1 samen te stellen.



VET  8-),

... achterkant ook al klaar?? Heb je die met tussenassen of met pendelassen en met korte of brede wielbasis??

Lijkt een vooras van Wagenswest? Heb je daar ook de spindels van?

Sorry voor alle vragen hoop dat je deze wil beantwoorden :-D




Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: Area51 op Mei 04, 2013, 18:08:46
De spindels zullen gewoon Wagenswest zijn, ik denk dat veebee bedoelt 944 wielnaven en schijven.
944 spindels zijn voor MacPherson veerpoten, dat gaat niet passen icm een wagenswestas en T1 draagarmen.


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: B op Mei 04, 2013, 18:21:12
Alain,

Zou ook kunnen hoor. Zijn welded veries, die staan ook op zijn site. Ik Was niet zo van de welded spindels maar dit is niet zo maar 123 gelast.


De spindels zullen gewoon Wagenswest zijn, ik denk dat veebee bedoelt 944 wielnaven en schijven.
944 spindels zijn voor MacPherson veerpoten, dat gaat niet passen icm een wagenswestas en T1 draagarmen.


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: JT1 op Mei 04, 2013, 19:18:13
Precies de de hybrid versie van de spijlbus en 944. Had al even contact gehad via de pb :-D
Vandaar mijn vraag idd aangezien ik deze nu ook heb besteld :-D Nu nog een setje opsturen...


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: sixpack57 op Juni 03, 2013, 19:31:14
past zo'n voorkant set up ook op de achterkant van een spijltje of is deze totaal anders ::?:


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: Airbus op September 24, 2013, 11:05:24
Hi 944 rem guru's  ::D

Passen op 944 type 1 achter schijfremmen (geventileerde) ook 15 inch met adapters? En zo ja, crowfeet?

thanks!


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: Berrie120 op September 24, 2013, 11:47:59
ik denk het niet want dan ga je veel te breed worden.

Om mijn Fuchs te wisselen moet ik:
veerplaat maximaal naar beneden zetten,
Schokbreker loshalen,
Band leeg laten,
En dan heel voorzichtig wrikken om hem tussen de schijf en het spatbord uit te wurmen.





Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: Area51 op September 24, 2013, 12:15:20
Klopt... op een standaard type1 IRS draagarm (zelfde als 944) en type1 trommel met 5x130 kun je -met een 5x130>5x205 adapter- net aan je stalen velgen kwijt.
Een 944 remschijf setup is -tov een type1 IRS met trommel- al zo'n 25mm breder en als daar ook nog eens een 15mm dikke adapter bijkomt gaat dat inderdaad niet passen, crowfeet of niet


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: Airbus op September 24, 2013, 13:44:06
Heren, bedankt voor het snelle antwoord!

Ik moet de IRS er nog onder maken, en kan het evt "versmallen" dan hoeft er ook geen spacer tussen de aandrijfassen.

Maar of ik zoveel moeite wil doen om er staal onder te krijgen?

Of indd type 1 trommels monteren met 5x205, als mijn wieldoppen dan de wielkast maar niet gaan raken bij extreme verlaging?

Remmen die schijven achter nou zoveel beter ten opzichte van goede trommels?


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: Renka op September 24, 2013, 14:21:48
udo waarom neem je niet gewoon kever armen das veel makkelijker man en dan heb je ook die dubbele remmen achter niet

cheers renka


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: Airbus op September 24, 2013, 15:45:03
Ja kan ook.

Ik dacht , deze armpjes zijn wat sterker ivm mijn luchtbalgen straks.

Deze kan ik toch ook terug bouwen naar trommels?


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: skywalker op September 24, 2013, 16:08:32
Ik dacht , deze armpjes zijn wat sterker ivm mijn luchtbalgen straks.

Deze kan ik toch ook terug bouwen naar trommels?

Ik heb nog nooit een bewijs gezien dat de 944 type 1 draagarmen anders zijn dan de VW type 1 draagarmen. Wel worden er andere rubbers in de draagarmen gebruikt.

994 schijven kun je inderdaad ook ombouwen naar 924 of VW type 1 remtrommels. Je 944 astap is wel voor een 100mm CV, maar die zou je ook kunnen vervangen voor die van een VW type 1.


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: kenny v op April 06, 2014, 16:39:53
Is er soms ook iemand geweest die 944 schijven inc boxster klauwen op een vroeg model spijlbus astap heeft zitten?
en wat heb je ervoor aangepast ten opzichte van de montage op de latere astappen


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: classic line op Mei 28, 2014, 22:05:41
volgens mij kan dit wel maar moeten de 944 naven aangepast worden om andere lagers te monteren voor de oude spindels

maar ik zou hier niet voor kiezen  :-?

je gaat dan namelijk de naven verzwakken en de remkracht vergroten


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: kenny v op Juli 03, 2014, 13:50:31
volgens mij kan dit wel maar moeten de 944 naven aangepast worden om andere lagers te monteren voor de oude spindels

maar ik zou hier niet voor kiezen  :-?

je gaat dan namelijk de naven verzwakken en de remkracht vergroten

Er word het een en ander aangepast zodat ik jonge type astappen op mijn bus krijg.

Nu nog een paar vragen hoop dat er mensen zien die me daar mee kunnen helpen.

Zal je op de 5x130 naaf met boxterklauwen nog een adapter na 5x 205 kunnen plaatsen of past dit niet door de grote remklauwen?

En weet iemand waar je voordelig aan een set remblokken kan komen en wat daar het onderdeel of bestel nr van is?

Alvast bedankt :)


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: kenny v op Maart 22, 2015, 23:38:50
Zo ik heb alles onder de bus hangen nu maar vraag me af of de km teller kabel ook nog ergens aan te bevestigen is weet iemand dit?


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: classic line op Maart 23, 2015, 07:46:17
kabel wordt aan je naafdop bevestigd


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: JT1 op Maart 23, 2015, 19:18:30
wel even een paar foto's plaatsen he Kenny :-D


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: kenny v op Maart 25, 2015, 07:50:29
Dat van de kilometer teller snap ik nog niet helemaal

En als ik wT tijd heb zal ik eens foto s plaatsen.
Is er nog iets dat je de foto s zo vanaf je telefoon hier neer kan zetten


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: VolksWouter op Maart 25, 2015, 08:46:48

Is er nog iets dat je de foto s zo vanaf je telefoon hier neer kan zetten

Als je in je App center Tapatalk download kun je via de app foto's hier posten.


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: JT1 op Maart 25, 2015, 10:47:28
Kabel gaat door fusee en komt dan achter in je naafdop uit, daar kun je hem met een klipje vastzetten.


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: BusfreaQ op Maart 26, 2015, 06:52:04
Hier alvast een foto van Kenny's bus met Porsche remmen.

(https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t31.0-8/11080860_979389785413068_7721383503327886831_o.jpg)


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: JT1 op Maart 26, 2015, 17:49:58
Cool !

Achter ook?


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: kenny v op April 09, 2015, 01:29:33
Achter hou ik gewoon trommels.
Ik hoop vant weekent tijd over te hebben en dan zal ik eens wat foto s plaatsen.

Op de slangen persen na ben ik kompleet.
Weet iemand nog een adres in de buurt van dordrecht/utrecht

Heb er nu 1 in alkmaar en 1 in tiel gevonden die slangen met nippels na wens kunnen persen


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: GunBab op November 13, 2016, 11:33:52
Hey,

Ik ben ook aan het overwegen om vooraan schijfremmen te steken.
Ik heb deze set op het oog:
http://www.flat4free.be/forum/viewtopic.php?t=133737&sub_category=08. (http://www.flat4free.be/forum/viewtopic.php?t=133737&sub_category=08.) Gebruikte Onderdelen

Kan iemand me zeggen wat ik nog moet aanschaffen om dit te installeren? Is dit nog goed om te installeren?

Het word gemonteerd op mijn Braziliaanse bus van 1975

Alvast bedankt.


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: Split67 op November 13, 2016, 21:07:56
Welk soort spindels zitten er onder braziliaan? Met rechte as of conische. Moet conisch zijn anders past het niet


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: GunBab op November 14, 2016, 11:12:03
Ze zijn conisch.
Ik zou graag een foto posten maar dat lukt me niet zodirect.


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: Split67 op November 14, 2016, 11:16:50
Ok dat is mooi, dan heb je remklauw adapters nodig en spacers voor de wiellagers. Verder is een rembekrachtiger geen overbodige luxe als je fijn wilt gaan remmen.
Bekrachtiger heb je in heel veel soorten ( ik gebruik er 1 van een golf1) de Hoofdremcilinder heb ik van een t2b gebruikt)


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: EeVeeWee op November 14, 2016, 12:37:53
Ik heb eventueel nog een rembekrachtiger van een Golf 2 liggen.


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: Airbus op November 14, 2016, 16:06:14
ik heb nog een golf 1 rembekrachtiger liggen voor de bingo  :-D

rij zelf met de dubbelcircuit externe bekrachtiger..


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: Split67 op November 14, 2016, 17:34:11
Is dit ook al een verkoop hoekje....  ::D


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: EeVeeWee op November 14, 2016, 17:50:12
Is dit ook al een verkoop hoekje....  ::D

Een elkaar helpen hoekje, niet commercieel maar voor een leuk prijsje.  :-D


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: sikke-aant op November 30, 2016, 22:32:57
Zou ik met deze set een heel eind kunnen komen om hem voor en achter om te kunnen bouwen??

(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161130/34fabc131edbf7e1a3b78830e49214a1.jpg)

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: Airbus op December 01, 2016, 15:32:33
lastig, maar denk het wel als de schijven etc nog goed zij..

je mist de irs klemmen, veerplaten.. spacer set om de naven op je bus spindels te zetten en voor de remklauwen.
wss een aandrijfas spacer.. en handrem buisjes + handremvisjes..

je kan het beste even goed je huiswerk op google doen.. 


Titel: Re:
Bericht door: sikke-aant op December 01, 2016, 19:30:01
Ok, ben er achter gekomen dat het 4 voorste klauwen zijn. Dus ook al niet ideaal, heb al wel irs achter.

En ik moet er 350km voor rijden, dus laat het eerst wel ff liggen dan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: JT1 op December 01, 2016, 21:35:01
Volgens mij heb ik nog twee achterste remklauwen, maar dat weet ik niet zeker.. moet ik even voor je kijken?


Titel: Re:Re:
Bericht door: sikke-aant op December 01, 2016, 21:41:18
Dat mag altijd!!!
Maar ik las ook ergens dat je geen naven moet hebben waar de schijven overheen vallen. En zo te zien komen deze schijven wel over de naven, dus ik denk dat ik beter wat anders kan gaan zoeken.


Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: henk155 op December 02, 2016, 00:35:49
Kijk hier eens.
Had ook ooit die vraag en hier wordt het verschil mooi uitgelegd.
Dus deze op je foto zijn wel de goede naven volgens mij.

http://www.spijlbussen.nl/web/index.php/topic,7719.0.html (http://www.spijlbussen.nl/web/index.php/topic,7719.0.html)

Henk!!!


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: Area51 op December 02, 2016, 08:49:24
Ja, de voorwielnaven zijn de juiste


Titel: Re:
Bericht door: sikke-aant op December 02, 2016, 09:12:24
Okee super!! Maar ik las ook nog ergens dat het niet zo op de oude types spindels past, is dit wel pas te maken??

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: Split67 op December 02, 2016, 10:06:49
Alles is pas te maken, maar daar komt wel wat bij kijken.... dus nee, makkelijk is het niet  :-)


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: Area51 op December 02, 2016, 13:59:35
Het is pas te maken, maar de pre 1963 T1 wiellagers komen niet eens in de buurt van de latere T1 -en Porsche- wiellager afmetingen.
Ik heb ooit een setje pasgemaakt, maar de speciale Timken lagers waren toen rond de 120,- plus dat er wat bewerkingen aan de 944
wielnaaf gedaan moesten worden.


Titel: Re:
Bericht door: sikke-aant op December 02, 2016, 16:26:31
Oei, kan dus beter gaan zoeken naar nieuw type spindels....

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk


Titel: Re:Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.
Bericht door: Area51 op December 02, 2016, 18:45:10
Ja, maar ook die zijn niet goedkoop/of makkelijk te vinden meer... zijn er meer naar op zoek !!

Wil er best wel weer eens induiken, wat een setje zou gaan kosten. Naven aanpassen, Timken lagers, remklauwadapterkit, enz

O ja, de remklauwadapterkitjes die ik maak gaan allemaal uit van het gebruik met VW Golf3 VR6 remklauwen, dus voor die 944
remklauwen zou ik daar geen euro's aan uitgeven.


Titel: Re:
Bericht door: sikke-aant op December 02, 2016, 20:39:17
Okee, laat ik dit setje mooi liggen. Vraagt 450euro voor alles.

Vr6 klauwen heb ik al wel :).

Dan ff een setje naven zoeken en dan ga ik zelf eerst wel eens aan het stoeien, al dat niet lukt doe ik jou wel ff bericht Alian!!!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk


SimplePortal 2.3.2 © 2008-2010, SimplePortal