Pagina's: [1]   Omlaag
Auteur Topic: stalen velgen,verbreden/hart verplaatsen...  (gelezen 4921 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Ferdi
Spijl gaat niet meer weg

Offline Offline

Berichten: 971


« Gepost op: November 24, 2015, 19:15:29 »

In een ander topic had ik wat vragen over 15inch stalen velgen onder een verlaagde bus met IRS.

Ik heb een setje originele 15 inch stalen velgen, 4,5j breed en ET 43.
Ik was van plan om de achterste velgen te gaan verbreden.

Van 4.5j naar 5.5j en als tip van Wouter was ik van plan om er "humps" op te laten lassen zodat ik tubles banden kan gaan rijden en dat de band niet naar binnen zou klappen als hij een keer lek raakt.
Vanmiddag dus naar een vriend van mij die niks anders doet dan velg verbreding e.d.

Toen kwamen we al gauw tot de conclusie dat verbreden en humps erop lassen teveel werk was.
Hij heeft 15 inch stalen velg ringen op voorraad liggen en we gaan dus de harten uit de 4 velgen halen en die overzetten in een "modernere" velgring waar de humps al op zitten en die velgring is al 5.5j dus verbreden is ook niet meer nodig  Yellow Very Happy
Zo hebben we dus gelijk 2 vliegen in een klap,verbreden hoeft dus niet meer en de ET waarde kan ik zelf bepalen...

Links mijn velg en rechts de velgrand waar het hart straks in komt.


Toen ik daar kwam had hij net een setje velgen binnen gekregen van de verchromerij.
Het is een setje 356 Porsche velgen wat er niet meer mooi uit zag,de klant had de Porsche 356 compleet laten restaureren en heeft de harten uit alle 4 wielen laten steken om vervolgens alles opnieuw te laten verchromen, om het in elk hoekje perfect te laten verchromen heeft hij de harten er dus uit laten halen.

De harten worden nu weer terug geplaatst op dezelfde plek zonder verkleuring door het lassen,althans tenminste niet in zicht...








Gelogd

VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 6.156


Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen


wouterduijndam
WWW
« Antwoord #1 Gepost op: November 24, 2015, 19:19:19 »

Mooie oplossing, want je bent nu ook gelijk van de grote ventielen af.
Gelogd


Ferdi
Spijl gaat niet meer weg

Offline Offline

Berichten: 971


« Antwoord #2 Gepost op: November 24, 2015, 19:20:35 »

Idd 3 vliegen in een klap dus  laughing11
Gelogd

VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 6.156


Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen


wouterduijndam
WWW
« Antwoord #3 Gepost op: November 24, 2015, 19:44:13 »

Ik deed mijn velgen in 2003 en sindsdien is er een hoop verandert.
Gelogd


Ferdi
Spijl gaat niet meer weg

Offline Offline

Berichten: 971


« Antwoord #4 Gepost op: November 24, 2015, 19:57:23 »

Ik deed mijn velgen in 2003 en sindsdien is er een hoop verandert.

Jazeker verbreding doet hij al 15 jaar maar toen reden we allemaal gti's G40 G60 en dat soort spul,dat is tegenwoordig ook alweer zeldzaam.
Nu rijden de meesten van ons aircooled Very Happy
En nu heeft hij het er daar heel erg druk mee,ze komen overal vandaan om bij hem de velgen te laten verbouwen.
Uiteindelijk is dit ook veel veiliger Wouter,ik moet er niet aan denken dat je een klapband krijgt met 100km/u ik denk dat je flink aan de slinger komt met je busje Surprised
Gelogd

Sancho
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.307



WWW
« Antwoord #5 Gepost op: November 24, 2015, 22:53:12 »

Is de binnendiameter van de ring gelijk?
Gelogd

Ferdi
Spijl gaat niet meer weg

Offline Offline

Berichten: 971


« Antwoord #6 Gepost op: November 24, 2015, 23:33:39 »

Is de binnendiameter van de ring gelijk?

Ja is zo goed als altijd gelijk Sancho,heel soms misschien iets van het hart afdraaien maar dat is vaak haast niks.
Versmallen voor een kever deed hij laatst ook,als ik mij niet vergis was dat voor een sprint kever....
2 weken geleden had hij wel voor een velgenset van een Morris of Mg dat het iets hart kleiner was,die had hij rondom opgelast en afgedraaid en daar zag je echt niks van.
Afgelopen zomer had hij daar een 16 inch wiel liggen van een Duitser,volgens mij was het er een van een barndoor en die werd 1j verbreed Surprised
Gelogd

VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 6.156


Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen


wouterduijndam
WWW
« Antwoord #7 Gepost op: November 24, 2015, 23:35:47 »

Je mag reclame maken hoor als hij een website heeft ..
Gelogd


Ferdi
Spijl gaat niet meer weg

Offline Offline

Berichten: 971


« Antwoord #8 Gepost op: November 25, 2015, 01:39:24 »

Je mag reclame maken hoor als hij een website heeft ..

Hij heeft helaas geen website maar voor wie geļnteresseerd is moet maar ff een gil geven,zo kunnen we allemaal met mooie velgen veilig de weg op  Cool
Gelogd

Sancho
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.307



WWW
« Antwoord #9 Gepost op: November 25, 2015, 21:37:40 »

Is de binnendiameter van de ring gelijk?

Ja is zo goed als altijd gelijk Sancho,heel soms misschien iets van het hart afdraaien maar dat is vaak haast niks.
Versmallen voor een kever deed hij laatst ook,als ik mij niet vergis was dat voor een sprint kever....
2 weken geleden had hij wel voor een velgenset van een Morris of Mg dat het iets hart kleiner was,die had hij rondom opgelast en afgedraaid en daar zag je echt niks van.
Afgelopen zomer had hij daar een 16 inch wiel liggen van een Duitser,volgens mij was het er een van een barndoor en die werd 1j verbreed Surprised

Ik had vaag een herinnering dat een 15`` velg maar de binnendiameter had van een 14`` ivm schijfremmen bieden deze geen extra plaats...
Dus daarom de vraag
Gelogd

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.405



« Antwoord #10 Gepost op: November 25, 2015, 22:52:15 »

Zelfde probleem had ik toen met mijn 993/996 remmen en de 16" Fuchs... die zijn 'in het hart' ook maar 15"  Yellow Very Happy
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Kever73
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 1


« Antwoord #11 Gepost op: Juli 14, 2018, 09:26:12 »

Goedendag allen,

Ik heb me zojuist op dit forum aangemeld als Kever73. Dat is dus ook precies wat ik heb, een mooie body off gerestaureerde kever van 1973. Een auto die overigens nog altijd niet af is, maar ach hij staat binnen en dat kan ook zonder ramen en interieur.

De reden dat ik op jullie forum terecht kwam is dit artikeltje over nieuwe velgranden. En dan komen we in mijn geval uit op een heel ander soort auto, namelijk een Triumph TR2. Ook deze heeft stalen 15 inch velgen en 4.5 inch breed. Ook dit zijn tube type velgen, en daarnaast is er geen eentje meer te vinden die recht is. Als ze dat al ooit geweest zijn.


Het veel gebruikte alternatief voor dit soort auto's zijn spaakwielen of minilites. Spaakwielen zijn niet geschikt voor rally gebruik, en mininlites te breed als je ook nog eens rondrijdt met een riant tikkeltje extra negatief camber.


Dus ik zou heel graag willen weten wie degene is die dit soort velgen naar het moderne tijdperk kan tillen.
Gelogd

EeVeeWee
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.252



WWW
« Antwoord #12 Gepost op: Juli 14, 2018, 10:29:18 »

Bert Bennink heeft bij mij velgharten uit oude T1 wielen in moderne tubeless (VW) velgringen geplaatst.
Hij heeft zich hierin gespecialiseerd, dus ik zou met hem contact opnemen:

https://www.marktplaats.nl/verkopers/1625158.html

Gelogd


Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.405



« Antwoord #13 Gepost op: Juli 14, 2018, 15:10:25 »

Gewoon (kwa steek) ombouwen naar moderne velgen;


6,5x15, steek 5x120,  aluminium BMW E46 velgen.
Achter verbreed naar 8,5"...
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Steekwoorden:
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
 
Ga naar:  


Add this