Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Auteur Topic: een bus gek ...  (gelezen 35729 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.407



« Gepost op: Mei 21, 2005, 09:59:37 »

Moggu allemaal !!

Mijn naam is Alain, mijn bouwjaar is 1968.
Na eerst de nodige andere merken auto's gehad te hebben kocht ik op 5-12-1997 mijn eerste -van de eerste eigenaar- Volkswagen,
nl een 1977 T2b, die ik nog steeds in gebruik heb.

In Mei 2003 kreeg ik echter een 1967 SO42 westfalia aangeboden, die op dat moment al ruim 13 jaar (de laatste APK was van 1991)
stilstond. De eigenaar -de zwager van een klant van mij op de zaak- ging verhuizen naar Frankrijk, en had geen zin om deze bus, die
in 1972 met de eerste eigenaar mee was gekomen uit Amerika, mee te verhuizen naar Frankrijk.
Nadat ik de bus gezien had, en een bod had uitgebracht was hij van ons !!
Maar 13 jaar stilstand had natuurlijk wel z'n tol geeist .. ze waren er in die tijd ook aan bezig geweest, maar sinds een jaar of 5 was
er echter niks meer aan gebeurd.
De motor liep wel, maar op drie cilinders en de remmen waren defekt en ook het interieur was een bende, maar verder wel kompleet.

Het motorprobleem was gauw verholpen, want ik had nog een zeer goede 1776cc type1 liggen,met lage compressie en veel koppel.
En door de hulp van wat vrienden (nog bedankt Volkswouter om de remmerij weer gangbaar en werkend te krijgen!) konden wij met
z'n drietjes -we zijn op 23 Mei 2003 vader en moeder geworden van een klein V(W)entje- (de verkoper belde me op op de dag dat die
kleine geboren werdt) er -begin augustus 2003/krap 3 maanden na de aanschaf- een weekje mee de Ardennen in.

Juli 2003, Vakantie 2003


April 2004, VW Euro onderdelenbeurs.


Er werdt ons echter wel duidelijk dat de potente motor (ongeveer 85 á 90pk) wel een iets andere huisvesting kon gebruiken.
Begin '04 ben ik dus ook begonnen om de bus "om te bouwen".. de remmen moesten anders, ik wilde van de reductiekasten af,
ik wilde een lange 4-bak en er ik had nog een setje 6 & 7x16 Porsche Fuchsen liggen, die ik er ook graag onder wilde hebben.
De lijst was (is) nog langer,maar gezien de tijdsdruk (start met ombouwen eind April '04 en begin vakantie Augustus '04) heb ik
me tot deze wijzigingen beperkt,en dit is zoals de bus er nu bijstaat;


Verlaagd, een smallere -88mm- vooras om de Porsche 993 & 996 remmerij kwijt te kunnen, een lange kever 1303 AT versnellingsbak,
draagarmen en aandrijfassen, een rembekrachtiger en natuurlijk de 6 & 7J fuchsen met resp. 185/50 & 195/50x16 banden.

Dit topic gaat over het monteren van de IRS draagarmen en icm een 1303S versnellingsbak.
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

vwspijlbus
Split personality

Offline Offline

Berichten: 5.548



100001241297482
« Antwoord #1 Gepost op: Mei 21, 2005, 17:30:31 »

Citaat
ik wilde van de reductiekasten -achter- af


Was dit alleen om de remmen aan te kunnen passen of was hier nog een andere technische reden voor?
Gelogd

Frank

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.407



« Antwoord #2 Gepost op: Mei 21, 2005, 21:07:35 »

Citaat van: vwspijlbus
Was dit alleen om de remmen aan te kunnen passen of was hier nog een andere technische reden voor?

de 1776 gierde het uit,en de topsnelheid was nou niet echt je van het.
met de lange AT 1303 bak loopt hij nu bijna 100 mph op de teller... das 160km/u  Very Happy
remmerij achter is gewoon 1303, echter wel met wat zwardere (19mm ipv 17mm) wielremcilinders.
voordeel van de IRS ombouw was dat hij achter smaller werd, waardoor ik de 7J Fuchsen kon monteren,
ook dat was een reden, want met de reductiekasten en brede spijlbus remtrommels wast niet gegaan.
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

vwspijlbus
Split personality

Offline Offline

Berichten: 5.548



100001241297482
« Antwoord #3 Gepost op: Mei 25, 2005, 12:32:24 »

Wat maakt een 'Binz' eigenlijk een 'Binz'?
Heeft 't met de huif te maken?
Gelogd

Frank

rusty67
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.549


67er T1 AIR-RIDE CUSTOM GEVAL


« Antwoord #4 Gepost op: Mei 25, 2005, 13:06:26 »

ik denk dat dat binz te maken heeft met een kleinere laadbak en grotere cabine (let op grote van ruit in achterste deur???)
Gelogd

a dog is a dog and stuffing feathers in its ass doesn't make it a chicken.

(O\|/O) THE O.G. SPLIT PERSONALITY|o\O/o|
             Oldskool kustom Speed Club

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.407



« Antwoord #5 Gepost op: Mei 25, 2005, 13:26:39 »

Citaat van: vwspijlbus
Wat maakt een 'Binz' eigenlijk een 'Binz'?
Heeft 't met de huif te maken?


Nee, met de huif en laadruimte heeft het niks te maken, die is nl even groot als wat VW jaren later zelf in eigen beheer ging produceren.
De Binz is een verbouwde enkelcabine waar een dubbel cabine van werdt gemaakt.
Aan de bestuurderskant is dan ook de naad van de enkelcabine laadruimte nog duidelijk te zien.



En ja,voor de eerste Binz proto schijnen ze ooit een barndoor enkelcabine voor gebruikt te hebben  Very Happy
(maar waar die is gebleven weet helaas niemand .......................................... )

Lees eens wat meer over de Binz op www.dropgates.com

Dit is de Binzhistory




PS,in Europa zijn geen Binzen bekend,wel een stuk of 20 in Amerika
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

vwspijlbus
Split personality

Offline Offline

Berichten: 5.548



100001241297482
« Antwoord #6 Gepost op: Mei 25, 2005, 13:45:35 »

Weer wat geleerd!

Gelogd

Frank

vwspijlbus
Split personality

Offline Offline

Berichten: 5.548



100001241297482
« Antwoord #7 Gepost op: Mei 26, 2005, 16:00:59 »

aan de foto's te zien lijkt in dezelfde ruimte te staan als die van Mac Guyver (of denk ik dat alleen maar)?
Gelogd

Frank

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.407



« Antwoord #8 Gepost op: Mei 26, 2005, 16:17:50 »

Klopt inderdaad,alleen zit er een jaar of twee tussen.

Mac Gyver's bus kocht ik in 2000, in 2002 de dubbelcabine en in 2003 de SO42.
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.407



« Antwoord #9 Gepost op: Oktober 05, 2005, 11:04:25 »

Citaat van: kruk@b
Mijn ultieme droom dubbel cabine pick up.. een Binz uit 1953 !(volgens geruchte de enige,maar waar die is gebleven ........)
http://www.dropgates.com/binz/54binz.jpg



net gespot op www.barndoor.dk



zou dit dan toch de enige ooit gemaakte Binz Barndoor zijn, of is het een zelf geknutselde creatie ??
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 6.157


Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen


wouterduijndam
WWW
« Antwoord #10 Gepost op: Oktober 05, 2005, 11:47:53 »

Ik zie geen semaphores zitten,wel knipperlichten in de bumper.
Gelogd


spijl63
Spijl gaat niet meer weg

Offline Offline

Berichten: 654



« Antwoord #11 Gepost op: Oktober 10, 2005, 19:51:06 »

Dit is een mooie crew cab, let op de hoek en bovenraampjes!
Gelogd

Evolutie?... waarom moeilijk doen als het ook in 6 dagen kan...

vwspijlbus
Split personality

Offline Offline

Berichten: 5.548



100001241297482
« Antwoord #12 Gepost op: Oktober 11, 2005, 08:37:17 »

Nette spijl!
Gelogd

Frank

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.407



« Antwoord #13 Gepost op: Oktober 11, 2005, 20:58:23 »

Je hebt gelijk .. ik was in de war met deze single cab, die ze ooit ook
al eens 'versambaat' hebben.

Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

spijl63
Spijl gaat niet meer weg

Offline Offline

Berichten: 654



« Antwoord #14 Gepost op: Oktober 12, 2005, 18:25:12 »

Ja inderdaad, een echte Binz heeft dus een groter zij raam, voor zover ik het verschil kan zien.
Gelogd

Evolutie?... waarom moeilijk doen als het ook in 6 dagen kan...

Steekwoorden:
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
 
Ga naar:  


Add this