Spijlbussen.nl

62er combi

Theo · 125 · 32981

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Theo

  • Spijl blijft
    • Berichten: 314
    • Karma: +0/-0
Aangezien ik behalve (binnekort) aan de 59er panel ook regelmatig wat zal sleutelen/veranderen aan de 62er leek het me leuk dit bij te houden in dit topic.

We hebben deze bus inmiddels al een paar maanden en al veel lol mee gehad. We willen op korte termijn wel een paar dingen veranderen namelijk een camper interieur inbouwen en bus op 12 V zetten.

Ben op een paar probleempjes gestuit tijdens een poging de huidige goed lopende 1200 om te bouwen naar 12v. Namelijk bij het monteren van een 12v dynamo dat je dan de caburateur er niet meer op krijgt, mij werd geadviseerd het spr.st. een beetje om te buigen maar van zulke dingen houdt ik niet (ziet raar uit). Ook het krijgen van een 12v chokeklep op een 28 pict lijkt niet te bestaan.

Aangezien ik nog een 1500 motor had liggen heb ik besloten deze te gaan gebruiken.
Die 1500 had al de nodige jaren op zolder gelegen maar was mij destijds verkocht als een "hele goeie", besloten na de jaren van stilstand het blok los te trekken en te inspecteren.
Blok zag er helemaal niet verkeerd uit, lagers, cilinders zuigers waren goed, evengoed natuurlijk wel lagers en nog wat ander spul vervangen. Alleen 1 kop had een wat ingekakte klep. Had nog 2 gloednieuwe NOS 1500 koppen liggen deze dus ook gemonteerd.
Ben al een heel eind klaar met het blok, koelkappen en div. gestraald en gespoten.
Enkele pics:
















Groeten
62er combi
59er panel (originele NL)
65er 21 raams Samba


Offline francisco

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 2.310
    • Karma: +0/-0

Offline Theo

  • Spijl blijft
    • Berichten: 314
    • Karma: +0/-0
even een korte update:

Heb van de week tijd gehad om motor af te bouwen. Gisteren voor een proefdraai in de bus gelegd, loopt mooi en rustig. :-)

Ga van de week proberen de bus verder om te zetten naar 12V.

Enkele pics:




62er combi
59er panel (originele NL)
65er 21 raams Samba


Offline francisco

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 2.310
    • Karma: +0/-0

Offline Theo

  • Spijl blijft
    • Berichten: 314
    • Karma: +0/-0
update:

Heb het ombouwen van 6 naar 12 volt gisteren afgemaakt, alles werkt naar behoren. :-)
Ook gisteren een proefritje gemaakt, motor loopt lekker en tov de 1200 is de 1500 een stuk stiller/rustiger en veel meer vermogen vooral onderin toeren. Absoluut geen stoplichtsprinter maar het meer aan vermogen tov de 1200 is wel erg lekker.

Heb wat pics gemaakt van de aanpassingen ivm met de ombouw naar 12v voor degene die dat nog willen gaan doen wordt het e.e.a. daardoor misschien nog wat duidelijker.

Hier 2 foto's van de nokken die wat weggefreesd dienen te worden om zodat een 12 v vliegwiel in de bak past.
 




Hier zijn de nokken weggefreesd



Bij deze foto zie ook het nieuwe startmotor busje, moet er nog wel dieper in getikt worden


het verschil van het busje 6 volt vs 12 volt startmotor



62er combi
59er panel (originele NL)
65er 21 raams Samba


Offline Theo

  • Spijl blijft
    • Berichten: 314
    • Karma: +0/-0
Ga binnenkort beginnen met het bouwen van een camper interieur.
Heb behoorlijk wat afgezocht op internet voor vb en maatvoering. Wat betrefd maatvoering kom ik niets tegen.
vraag:

Heeft iemand tekeningen van camper interieur(en) met daarbij de maten ?

BVD

Gr.
Theo.
62er combi
59er panel (originele NL)
65er 21 raams Samba


Offline Murdock36

  • Spijl blijft
    • Berichten: 250
    • Karma: +0/-0
Ga binnenkort beginnen met het bouwen van een camper interieur.
Heb behoorlijk wat afgezocht op internet voor vb en maatvoering. Wat betrefd maatvoering kom ik niets tegen.
vraag:

Heeft iemand tekeningen van camper interieur(en) met daarbij de maten ?

BVD

Gr.
Theo.

Ik sluit me hier bij aan :-D
Citaat van: Transformer
inderdaad, die chrome bies in zn spatborden is echt enorm overdreven! bah..
Citaat van: volksfahrer.nl
perfect voorbeeld van de bieslook


Offline Theo

  • Spijl blijft
    • Berichten: 314
    • Karma: +0/-0
Afgelopen weekend leuke dingen gescoord.
Een IRS keverbak
Een complete T2a as uit 1968 om onze spijl om te bouwen naar Irs.
Zo'n 68er t2a as is perfect voor IRS ala CE systeem. Heb van CE nu alleen nog de chassislegs nodig.
Ga alle delen uiteraard stralen en spuiten en reviseren en hopelijk binnen niet al telange tijd onder de spijl monteren. Ben benieuwd hoe dat IRS rijdt!

Pics:




62er combi
59er panel (originele NL)
65er 21 raams Samba


Offline Area51

  • ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
    • Berichten: 8.450
    • Karma: +0/-0
Het zal wel door de vakantie komen dat ik dit gemist heb, maar dit zijn goeie plannen Theo  :thumbsup:

Ik kan je wel vast vertellen (en met mij nog een paar) dat een bus met IRS ge-wel-dig rijdt !!
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!


Offline Berrie120

  • Split personality
    • Berichten: 3.917
    • Karma: +0/-0
Toppie Theo

Dat IRS is echt lekker hoor en die bus wordt er erg stil van geen gejank meer achter.
Kijk ff of je hockey stick niet versleten is zet hem anders over van je huidige bak
don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience


Offline classic line

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.781
    • Karma: +0/-0
motortje ziet er lekker uit


maar waarom kies je voor het t2a (ce) systeem

en niet voor keverdraag armen een aanlaspunten


Offline francisco

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 2.310
    • Karma: +0/-0

Offline Theo

  • Spijl blijft
    • Berichten: 314
    • Karma: +0/-0



maar waarom kies je voor het t2a (ce) systeem


Paar redenen:
- wielgeometrie t2a is bijna gelijk met die van een spijl.
- systemen van CE zijn bewezen super.
- Wilde steek 5x205 behouden
- Remmen van een t2a zijn ook gemaakt voor het gewicht van een bus in tegenstelling trommelremmen van een kever.


@Francisco:
Voor alle duidelijkheid ik heb geen slijptol losgelaten op mijn spijl maar op een sloop T2a !
62er combi
59er panel (originele NL)
65er 21 raams Samba


Offline Area51

  • ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
    • Berichten: 8.450
    • Karma: +0/-0
Nadelen kent een T2 constructie ook Theo.
Door de bredere spoorbreedte (spoorbreedte T1 = 1360mm, T2 is 1426mm) ben je veel beperkter in je velgbreedte en ook de iets smallere spijlbuscarrosserie (tov een T2) maakt het nog lastiger een leuke, passende velg te vinden.
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!


Offline Renka

  • Split personality
    • Berichten: 3.962
    • Karma: +0/-0
busbakken worden al jaaaaaren goed gebruikt in de autocross
To finish first, you first have to finish